Állást foglalt a MeToo vitában a Gillette

 

Nagy vihart kavart a Gillette borotvagyártó cég reklámfilmje. A cég arra keresi a választ, hogy mitől lesz férfi a férfi, mi számít férfias magatartásnak a mai korban. A filmben egyértelműen elítélik a szexuális és iskolai zaklatás minden formáját, a nemek közötti diszkriminációt.

Pontosan harminc éve, az 1989-es amerikaifoci-döntő, a Super Bowl félidejében mutatta be nagysikerű reklámfilmjét a Gillette. A legtöbb, amit egy férfi kaphat szlogen (The best a man can get) azóta már a globális multicég névjegyévé vált.

Ekkor még egész más idők jártak. Még tartott a hidegháború, George Bush és Mihail Gorbacsov vezette a két világhatalmat és a munkahelyi zaklatás még nem volt a közbeszéd része – írta az Adweek.

A reklámfilmben a cég szlogenjét kifordítva felteszik a kérdést: „tényleg ez a legjobb, amilyenek mi férfiak lehetünk?”, miközben azt látjuk, ahogy egy banda tagjai üldöznek egy gyengébb fiút, hogy jól összeverjék.

Később is megjelennek snittek verekedő fiúkról, női alkalmazott vállát kedélyesen megverető cégvezetőről, vagy egy viccesnek tartott részlet egy népszerű sorozatból,  ami ma már szexuális zaklatásnak minősülne. A fiúk már csak ilyenek, hangzik a grillpartin sütögető férfikórus szájából tekintélyt parancsolóan a verdikt.

De ennek a korszaknak vége – mondja a narrátor majd egy rövid bevágás következik, amelyen Terry Crews volt NFL játékos, az Old Spice reklámarca hallható.

„Szükség van arra, hogy a férfiak felelősségre vonják férfitársaikat” – mondta Crews, aki másfél éve állt ki a nyilvánosság elé, hogy zaklatta őt egy hollywoodi producer.

A márkatulajdonos Procter&Gamble egyik vezetője szerint világos a cég üzenete.

„Azáltal,  hogy a férfiak elszámoltatjuk egymást, nem keresünk kifogásokat helytelen viselkedésünkre az új generációt támogatjuk. A fiatalokat, hogy a tőlük telhető legjobbat hozzák ki magukból, amely tartós pozitív változást hozhat” – mondta.

A reklámfilm előtt készült marketingkutatásokon amerikai nőket és férfiakat kérdeztek milyen tulajdonságok tesznek naggyá egy férfit. A négy legfontosabb jellemző: erkölcsi tartás, becsületesség, kemény munka és mások tisztelete.

A hirdetés ahogy várható volt megosztotta a férfitársadalmat. A közösségi oldalakon két oldal feszül egymásnak. Egyes vélemények szerint a Gillette is követi a MeToo hype-ot, mások viszont a reklám pozitív üzentének fontosságára hívták fel  a figyelmet.