Budapest adja a világ egyik legszebb hátterét a repülés Forma–1-ének

 

Ausztriában és Magyarországon rendezték meg először 2003-ban a Red Bull Air Race-t. Az egyedülálló látvánnyal bíró versenyre akkor még a város szélén található tököli reptéren került sor. A versenyt a sorozat alapítója, Besenyei Péter nyerte, hazai pályán lett világbajnok. Íme a sorozat eddigi története képekben.

A világ legképzettebb pilótái vesznek részt a 2003 óta megrendezett Red Bull Air Race nemzetközi versenyen, amelyet az első évben a szabályok és technikai feltételek kidolgozásában egyaránt meghatározó szerepet vállaló Bessenyei Péter műrepülő nyert meg hazai pályán, övé lett a világbajnoki cím.

Budapest, 2005. augusztus 20. A magyar Besenyei Péter műrepülő pilóta gépével a Red Bull Air Race verseny reggeli kvalifikációs futamán. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Besenyei Péter műrepülő pilóta a Red Bull Air Race verseny reggeli kvalifikációs futamán Budapesten, 2005. augusztus 20-án (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

Egy évvel később már a Duna felett rendezték meg a versenyt, a pilóták a Lánchíd alatt is átrepültek. A versenyt az amerikai Kirby Chambliss nyerte, Klaus Schrodt második lett, a harmadik helyen Besenyei Péter végzett. Az Országház előtt látványos környezetben versenyeztek a pilóták.

Budapest, 2006. augusztus 19. A francia Nicolas Ivanoff szabadedzése a Red Bull Air Race versenyen a Duna felett, a Parlament előtt kialakított versenypályán. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

A francia Nicolas Ivanoff átrepül a Lánchíd alatt a Parlament előtt kialakított versenypályán, 2006-ban (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

Ahogy a világ más helyszínein, a budapesti futamokon is kezdetben kétfős csapatok vettek részt, a pilóta mellett egy technikus segítette a munkát a legjobb eredmény eléréséhez. A csapatvezetői szerepkört 2006 után vezették be, majd hamarosan megjelentek az elemzők és a stratégák. Komplex, kifinomult sportággá fejlődött a légi futam, ahol telemetriai adatok határozzák meg a gépek helyzetét a pályán, amiből látható, hol van a pilóta az ideális ívekhez képest.

Budapest, 2007. augusztus 18. A francia Nicolas Ivanoff a Red Bull Air Race szabadedzésén a Duna felett. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

A francia Nicolas Ivanoff  gyakorlata a Duna felett, 2007-ben (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

Besenyei Péter volt az első, aki átrepült a Lánchíd alatt. A Red Bull Air Race magyar úttörője és legendája, a 2003-as hazai verseny győztese, az elmúlt több mint egy évtizedben félszáz alkalommal repült át a budapesti futam egyik védjegyévé vált Lánchíd alatt. 2004 óta a magyarországi versenyek a Duna fölött zajlanak.

Budapest, 2007. augusztus 20. A negyedik helyen végzett Besenyei Péter gratulál a verseny nyertesének, az amerikai Mike Mangoldnak  a Red Bull Air Race verseny után a Hotel Novotelben. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

A 2007-ben a negyedik helyen végzett Besenyei Péter és a verseny nyertese, az amerikai Mike Mangold (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

Bessenyei a verseny kitalálásában, a pályák megépítésében, fejlesztésében és tesztelésében is részt vett kezdettől fogva. Rengeteget fejlődtek a pálya kulcsfontosságú elemei, a kapuk is, amelyek nagyobbá, stabilabbá, valamint könnyebben és gyorsabban javíthatóvá váltak.

Budapest, 2008. augusztus 20. Hannes Arch osztrák pilóta, a Red Bull Air Race budapesti futamának győztese (k), a második helyezett brit Steve Jones (b) és a harmadik helyezett brit Paul Bonhomme (j) a dobogón. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Hannes Arch osztrák pilóta, a Red Bull Air Race 2008-as budapesti futamának győztese, a második helyezett brit Steve Jones (b) és a harmadik helyezett brit Paul Bonhomme (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

2008-ban nyolc helyszínt jegyzett a versenynaptár, 12 pilóta küzdött meg a világbajnoki címért. A trófea végül az osztrák Hannes Archhoz került. 2009-ben már 15 pilóta versenyzett egymással.

Budapest, 2009. augusztus 18. Nigel Lamb angol műrepülő pilóta repül a Duna felett a Red Bull Air Race nemzetközi műrepülő versenysorozat budapesti, augusztus 19-i és 20-i futamainak harmadik szabadedzésén. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Nigel Lamb angol műrepülő pilóta gépével a Duna felett, 2009-ben (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

Tököl, 2009. augusztus 16. Besenyei Péter műrepülő világbajnok ül repülőgépében a tököli repülőtéren, ahol a Red Bull Air Race nemzetközi műrepülő versenysorozat budapesti, augusztus 19-i és 20-i futamain induló pilóták kalibrációs repülések során tesztelték a szállítás idejére szétszerelt repülőgépeik összes fizikai paraméterét, valamint navigációs- és rádiókommunikációs műszereiket. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Besenyei Péter műrepülő világbajnok (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

Budapest, 2009. augusztus 17. Besenyei Péter műrepülő pilóta átrepül a Lánchíd alatt a Red Bull Air Race nemzetközi műrepülő versenysorozat budapesti, augusztus 19-i és 20-i futamainak szabadedzésén. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Besenyei Péter műrepülő pilóta átrepül a Lánchíd alatt (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

Háromévnyi szünet után, 2014-ben tért vissza a Red Bull Air Race világbajnokság. Technikai és biztonsági újítások sorát vezették be, szabványosították a motorokat és a propellereket, de módosították a kapukat adó, könnyű súlyú pilonok anyagát és magasságát is. Szigorítottak az előírásokon és a szabályokon. Az idény márciusban kezdődött Abu-Dzabiban, és novemberben Kínában zárult, budapesti verseny ezúttal nem szerepelt a programban.

Budapest, 2015. július 4. A brit Nigel Lamb repül a Duna felett a Red Bull Air Race Master Class kategóriájának időmérő edzésén Budapesten 2015. július 4-én. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

A brit Nigel Lamb gépével a Duna felett a Red Bull Air Race Master Class kategóriájának időmérő edzésén Budapesten, 2015. július 4-én (MTI-fotó: Szigetváry Zsolt)

A 2015-ös szezon végén a sportág egyik alapítója, Besenyei Péter bejelentette visszavonulását. Tizenkét idényt követően nyolc győzelmet és egy világbajnoki címet tudhat magáénak. A verseny öt év után visszatért Budapestre, és azóta is szerepel a helyszínek között, a világ egyik legszebb hátterét adva a repülés Forma–1-ének.

Budapest, 2017. június 29. A Limex Images nemzetközi fotóügynökség által közreadott képen Besenyei Péter korábbi világbajnok (k) alakzatban repül a japán Muroja Josival és a cseh Petr Kopfsteinnel a Duna felett a 10. Red Bull Air Race műrepülő-világbajnokság negyedik futamának helyszínén, Budapesten 2017. június 28-án. A sorozat történetének 70. versenyét július 2-án rendezik a fővárosban. (MTI/EPA/Limex/Jörg Mitter)

Besenyei Péter világbajnok (k) a japán Muroja Josival és a cseh Petr Kopfsteinnel repül alakzatban a Duna felett a 10. Red Bull Air Race műrepülő-világbajnokság negyedik futamának helyszínén Budapesten, 2017. június 28-án. A sorozat történetének 70. versenyét rendezték július 2-án a fővárosban (MTI/EPA/Limex/Jörg Mitter)