A klinikai gyakorlatot helyezné előtérbe a Semmelweis Egyetem

 

A jövőre 250 éves Semmelweis Egyetem új rektora a világ száz legjobb felsőoktatási intézménye közé emelné az intézményt. A július elsejétől hivatalba lépő Merkely Béla elképzeléseiről beszélt a Ma este adásában.

Az előrelépés kulcsa a jó humán erőforrás. Nagyon jó oktatóink gyógyító orvosaink vannak, és azt kell elérni, hogy még hatékonyabban oktassunk – mondta a rektor. Hozzátette: új módszerekkel kell oktatni, a klinikai gyakorlatot kell előtérbe helyezni a meglévő elméleti tudás mellett.
Műhelyek segítenék az orvostanhallgatókat
A legfontosabb, hogy legyen egy jó műhely, ahol kiváló orvosok maguk mellé gyűjtik a rezidenseket, akik a betegágy, műtő és az ambulancia között sajátítják el a gyógyítás tudományát. Olyan óriási ütemben nő a tananyag, hogy nincs más út az orvostudomány elsajátítására, mint az egyes betegek, betegségek megismerésén keresztül.
Ahhoz, hogy a kiemelkedően tehetséges hallgatók is nálunk helyezkedjenek el szakorvosként, műhelyekre van szükség, ahol megtanulhatják a legszélesebb portfóliót, az innovatív eszközök használatát, és kiváló, nagy tapasztalattal rendelkező orvosgárda tanítja őket a gyakorlatra – mondta Merkely Béla.
Előtérben a gyakorlati oktatás
A Semmelweis Egyetem különleges szakegyetem, hiszen a betegellátás mellett oktatással, kutatással is foglalkozik. Egy szakegyetemen a gyógyítás, a kutatás, oktatás és az innováció egy egységet képez.
Merkely Béla beszélt arról is, hogy lerövidítené az orvosképzést, amely jelenleg egy nagyon hosszú folyamat: az orvosegyetemi tanulmányokat 5-6 év szakorvosi képzés követi, esetleg négy év PhD-képzés.
Az új elképzelés szerint az első három évben meg kell teremteni az alapokat, a harmadév pedig az átmenetet jelenti az elmélet és a klinikai gyakorlat között. A következő három évet pedig intenzív, gyakorlati oktatás követi, amely a diploma átadásával zárul le – tette hozzá.
A rezidenseknek az első évben el kell sajátítani azokat az ismereteket, amelyek nélkülözhetetlenek az önálló munkához, és onnantól kompetenciákat kell nyújtania a rezidensnek. Önállóan dönt, de mellette van a mentor, a tanársegéd docens, a főorvos, és innentől kezdve ő maga dönt.
Az Egyesült Államokban és Európa fejlett országaiban tudják, hogy nem lehet az önálló döntési jog lehetősége nélkül orvost képezni, és lehetőséget kell adni erre.
A rektor kifejtette, hogy úgynevezett Semmelweis Labeket szeretnének létrehozni. Ezek olyan tanácsadó testületek, amelyekben tehetséges, ambiciózus fiatalokat várnak, akik segítenek abban, hogy lehet modernizálni az oktatást.
Mivel az egyetem oktatási spektruma nagyon széles, az orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek és konduktorok képzésére is kiterjed, ezért fontosnak tartotta, hogy a folyamatosan bővülő ismeretanyag kapcsán megkérdezzék mindazokat, akik a folyamatosan növekvő tananyagot megszerzik.
Az egyetem előtt álló fejlesztésekről szólva elmondta, hogy tavaly év végén döntött a kormány a Semmelweis XXI. fejlesztési projekt tervezési folyamatainak megkezdéséről, így több tízmilliárd forintos rekonstrukció, felújítás, illetve fejlesztés kezdődhet meg.