Kihívás a magyar cégek előtt a generációváltás

 

A budapesti Bálnában november 14-én és 15-én délután várják az érdeklődőket a Fiatal Vállalkozók Hetére. A hazai szinten szenzációnak számító konferenciasorozat egyszerre tanfolyam, kapcsolatépítés, szórakozás. Magyarország legnagyobb üzleti show-ján az egyik központi téma a generációváltás lesz.

Öt nap, tíz helyszín, tucatnyi neves előadó, és rekordszámú, közel tízezer résztvevő. A Fiatal Vállalkozók Hetén az ismert emberek új szemszögből mutatják be az életüket és sikertrükkjeiket, hogy segítsék a kezdőket és újrakezdőket a nehézségek leküzdésében. A konferenciasorozaton külön napot szentelnek a generációváltás témakörének is, ugyanis napjainkban ez az egyik legnagyobb kihívás, amivel a vállalatok szembesülnek. A kis- és középvállalkozások harmada az elkövetkező néhány évben a fiatalok vehetik át a családon belül.

Ezt támasztják alá az Opten adatai is, ami szerint az ötvenöt év felettiek több mint százhatvan-ezer céget igazgatnak, a hatvan pluszos korosztály csaknem száztíz-ezret, ötvenhatezer vállat esetében pedig a menedzsment legkevesebb ötven százaléka hatvanöt év feletti vállalkozókból áll. Továbbá a minimum százmillió forint árbevétel feletti vállalatok esetében mintegy huszonkétezer vállalatnak ötven év feletti, hatezernek pedig hatvanöt év feletti a tulajdonosok legalább fele.

A jövőnk múlik rajta

Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének alapító elnöke elmondta, a generációváltás súrlódásokat is hozhat magával a különböző korosztályok együttműködése miatt, de az eseményen arról is beszélnek majd, hogy ha valaki nem akarja átvenni a családi vállalkozást, akkor mit tud kezdeni a helyzettel.

„A jövőnk most azon fog múlni, mennyire vagyunk képesek összefogni és milyen eszközökkel tudjuk a generációk között kiépíteni a hidat. Az utódlás kérdése azért is komoly dilemma, mert egyszerűen nincs elég fiatal vállalkozó és kialakult módszertan sem a cégek hatékony átvételére” – fogalmazott. Mint mondta, sürgős szüksége van a gazdaságnak olyan programokra, amelyek a generációváltás folyamatát támogatják akár családon belül vagy azon kívül is.

Meg kell szerettetni a gyerekekkel a szülők munkáját

Krisán László, a KAVOSZ vezérigazgatója elmondta, a Fiatal Vállalkozók Hete olyan dolgokat állít fókuszba, amelyek irányt mutatnak a jövő nemzedékének, és ezáltal jó mintát adnak számukra az elinduláshoz az életben. A generációváltással kapcsolatban riasztóak az előrejelzések, ezért nem elég már csak boncolgatni a témát, hanem konkrét javaslatokat kell tenni a kialakult helyzet kialakítására. Erre tökéletes alkalmat kínál a konferenciasorozat.

„A rendszerváltás után most zajlik az első generációs stafétaátadatás, amire sajnos sokan nem készültek fel. Akinek a privatizációval lehetősége volt hozzáférni egy céghez, ma már a hetvenes éveit tapossa, de jellemzően nem gondoskodtak a gyerekeik cégátvételéről. Pedig a generációváltás lenne az optimális modell” – mondta Krisán László.

A KAVOSZ vezérigazgatója szerint egy vállalat generációkon átívelő sikere azon múlik, hogy a szülők megfelelő irányba tereljék a gyerekeket.

„Meg kell szerettetni a gyerekekkel azt, amit az édesapjuk csinál. Ha nem vonják bele őket a munkába, akkor a saját útjukat járják, és az esélyt sem adják meg a cégátvételre. Úgy kell iskoláztatni, taníttatni a fiatalokat, hogy a jövőben tovább tudják vinni a vállalatot. Persze ráerőltetni sem kell, de próbálkozni muszáj” – fogalmazott.