Járattörlés, jelentős késés – jár a kárérítés

 

Budapest helyett Debrecenben vagy Bécsben landolt a gép? Akkor is segítséget kell nyújtani az utasoknak. Törölték a repülőjáratot, vagy több mint három órát késett a repülő? Jár a kártalanítás.

Itt a nyaralási szezon, és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) érkezett panaszok szerint a légitársaságok még mindig nem hajlandók fizetni a jogszabály alapján járó kártalanítást az utasoknak járattörlés vagy hosszú késés esetén. Ezen kívül nem tesznek eleget segítségnyújtási kötelezettségüknek sem.

A FEOSZ azt közölte: az utasoknak kártalanítás jár a visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló Európai Parlament és a Tanács rendelete (EK rendelet) szerint.

A műszaki meghibásodás nem rendkívüli körülmény

Az Európai Bíróság már több ízben értelmezte kötelező ítéleteiben az EK rendelet előírásait: a késéssel érintett járatok utasait a törölt járatok utasaihoz hasonlóknak lehet tekinteni a kártalanítás iránti jog alkalmazása szempontjából, és hivatkozhatnak kártalanítás iránti jogra, ha a késéssel érintett légi járat következtében háromórás vagy azt meghaladó időveszteséget szenvednek, vagyis ha végső célállomásukat a légi fuvarozó által eredetileg tervezetthez képest három vagy több órával később érik el.

Repülőtér - Ferihegy - Liszt Ferenc - Indulás - Utazás

Az utasok számára várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell rendelkezésre bocsátani
Fotó: MTI

A kimentési okok között a műszaki meghibásodásra automatikusan nem lehet alappal hivatkozni, a légi jármű járattörlést vagy késést eredményező műszaki hibája ugyanis a bíróság ítélete szerint nem tartozik a „rendkívüli körülmények” fogalmába, kivéve ha e hiba olyan eseményekből ered, amelyek jellegüknél vagy eredetüknél fogva nem tartoznak az érintett légi fuvarozó rendes tevékenységi körébe, és annak tényleges befolyásán kívül esnek. A légi személyszállítási szolgáltatásnak ugyanis – jellege folytán – a műszaki hiba természetes velejárója lehet, amelynek felmerülésével a légi fuvarozónak számolnia kell és emiatt a hibáért fennálló felelőssége is fokozott.

Bővebben a témáról itt  olvashat.