A lóvasúttól az omnibuszig – Budapest közlekedése anno

 

Buda és Pest 1873-as egyesítése után a főváros tömegközlekedésének következő jelentős fejlesztését a Millenniumi Földalatti Vasút 1896-os átadása jelentette, mely a világ második földfelszín alatt húzódó vasútvonala volt.

Budapest, 1972. szeptember 23. Pesten 1866. augusztus 1-jén indult meg az első lóvasút az akkori Szénpiac (ma Kálvin tér) és az Ország út (ma Váci út) - Újpest útvonalon. A képen: lóvasút a Deák Ferenc téren 1890 körül. MTI Fotó: Manek Antal

Lóvasút a Deák Ferenc téren 1890 körül (MTI Fotó: Reprodukció/Manek Antal)

Budapest, 1887. Dátumozatlan felvétel az első villamosról a Nyugati Pályaudvar előtt. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. MTI Fotó: Reprodukció

Az 1880-as éveg második felében készült felvétel az első villamosról a Nyugati Pályaudvar előtt (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1890 táján Lóvasút a Váci körúton (1945. április 17-től Bajcsy-Zsilinszky út) a XIX. század végén, balra a Szent István-bazilika épülete. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. MTI Fotó: Reprodukció

Lóvasút a Váci körúton (1945. április 17-től Bajcsy-Zsilinszky út) a XIX. század végén, balra a Szent István-bazilika épülete (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1895. Reprodukció a földalatti villamosvasút építéséről az Andrássy úton 1895-ben. MTI Fotó/Reprodukció

A földalatti villamosvasút építése az Andrássy úton 1895-ben (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, Reprodukció az 1890-es években épülő földalatti vasút Gizella (ma Vörösmarty) téri végállomásáról. MTI Fotó/ Reprodukció

Reprodukció az 1890-es évek végén Az épülő földalatti vasút Gizella (ma Vörösmarty) téri végállomása az 1890-es évek végén (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest A Földalatti Villamosvasút Vörösmarty téri végállomásának lejárata 1896-ban. MTI Fotó: Reprodukció

A Földalatti Villamosvasút Vörösmarty téri végállomásának lejárata 1896-ban (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1900 A Deák tér az 1900-as években. Középen a millenniumi földalatti díszes állomása. Jobbra az evangélikus templom klasszicista épülete. MTI Fotó: Reprodukció

A Deák tér 1900-ban. Középen a millenniumi földalatti díszes állomása. Jobbra az evangélikus templom klasszicista épülete (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1900. Lóvasút az egykori Váci utcában. Pesten 1866. augusztus 1-jén indult meg az első lóvasút az akkori Szénpiac (Kálvin tér) és az  Ország út (Váci út) - Újpest útvonalon. A felvétel készítésének hónapja és napja ismeretlen. MTI Fotó: Maar Marianne

Lóvasút az egykori Váci utcában a XX. század elején (MTI Fotó: Maar Marianne)

Budapest, 1900 körül  A Magyar Nemzeti Múzeum előtt lóvasúti kocsik, a lóvasút sínpárjai között szekérfogatok és gyalogosok.  MTI Fotó: Reprodukció

A Magyar Nemzeti Múzeum előtt lóvasúti kocsik, a lóvasút sínpárjai között szekérfogatok és gyalogosok az 1900 körül (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1918. Az utasok a kerekek alá esés elhárítására felszerelt deszkákon állva, a kívülre felszerelt kapaszkodókba csimpaszkodva utaznak a villamoson az első világháború végén.  Az eredeti felvétel készítője és a felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. A reprodukciót Fényes Tamás, az MTI fotóriportere készítette 1957. november 20-án.  MTI Fotó: Reprodukció

Az utasok a kerekek alá esés elhárítására felszerelt deszkákon állva, a kívülre felszerelt kapaszkodókba csimpaszkodva utaznak a villamoson az első világháború végén, 1918-ban.
Az eredeti felvétel készítője és a felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. A reprodukciót Fényes Tamás, az MTI fotóriportere készítette 1957. november 20-án (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1918. Tüzelőnek szánt, zsákokba gyűjtött rőzsével megrakott teherkocsit vontat a Hűvösvölgyből közlekedő villamos a városba - a Kiscelli Múzeum gyűjteményéből származó felvétel reprodukciója. Az eredeti felvétel szerzője és a készítés pontos dátuma ismeretlen. MTI Fotó: Reprodukció

Ma már különlegesnek tűnő pillanat, amint tüzelőnek szánt, zsákokba gyűjtött rőzsével megrakott teherkocsit vontat a Hűvösvölgyből közlekedő villamos a városba – a Kiscelli Múzeum gyűjteményéből származó felvétel reprodukciója (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1919. A 6-os villamos a Nagykörúton 1919-ben. Oldalán jól látható a "Világ proletárjai egyesüljetek!" felirat. Az eredeti felvétel készítője és a felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. A reprodukciót Fényes Tamás, az MTI fotóriportere készítette 1957. november 20-án. MTI Fotó: Reprodukció

A 6-os villamos a Nagykörúton 1919-ben. Oldalán jól látható a “Világ proletárjai egyesüljetek!” felirat. A reprodukciót Fényes Tamás, az MTI fotóriportere készítette 1957. november 20-án (MTI Fotó: Reprodukció)

Budapest, 1920-as, 30-as évek Villamos halad a régi Erzsébet híd budai hídfőjénél. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. MTI Fotó: Haár Ferenc

Villamos halad a régi Erzsébet híd budai hídfőjénél Budapesten az 1920-as, 30-as években (MTI Fotó: Haár Ferenc)

Budapest, 1920-as/1930-as évek A Kálvin tér madártávlatból, háttérben a Magyar Nemzeti Múzeum épülete. A felvétel készítésének pontos ideje ismeretlen. MTI Fotó: Haár Ferenc

A Kálvin tér madártávlatból, háttérben a Magyar Nemzeti Múzeum épülete. A felvétel szintén az 1920-as, 30-as években készült (MTI Fotó: Haár Ferenc)

Budapest, 1920-as, 1930-as évek Gyalogosok sétálnak a napsütésben a régi Erzsébet hídon. Háttérben a 69-es villamos. A felvétel készítésének pontos ideje ismeretlen. MTI Fotó: Haár Ferenc

Gyalogosok sétálnak a napsütésben a régi Erzsébet hídon a két világháború között. Háttérben a 69-es villamos (MTI Fotó: Haár Ferenc)

Budapest, 1930-as évek Közlekedés a budapesti Erzsébet hídon: a 19-es és az 53-es villamos szerelvényei és egy lóval hajtott teherkocsi mellett gyalogosforgalom halad keresztül az 1903-ban felavatott hídon. A háttérben a Belvárosi Plébániatemplom áll.  A felvétel készítésének pontos ideje ismeretlen. MTI Fotó: Haár Ferenc

Közlekedés a budapesti Erzsébet hídon az 1930-as években: a 19-es és az 53-es villamos szerelvényei és egy lóval hajtott teherkocsi mellett gyalogosforgalom halad keresztül az 1903-ban felavatott hídon. A háttérben a Belvárosi Plébániatemplom áll (MTI Fotó: Haár Ferenc)

Budapest, 1930-as évek A budapesti Hősök terén található Milleniumi Emlékmű legimpozánsabb részén, a 36 méter magas oszlopon áll Gábriel arkangyal szobra, amely a Műcsarnok egyik oszlopa mögül látszik. Az épület előtt autóbuszok szállítják az utasokat.  A felvétel készítésének pontos ideje ismeretlen. MTI Fotó: Haár Ferenc

Autóbuszok szállítják az utasokat a budapesti Hősök terén álló Műcsarnok előtt a 30-as években (MTI Fotó: Haár Ferenc)

Budapest, 1930-as évek Pesti városrészlet: az Erzsébet híd pesti hídfőjénél álló, földszintjén a Belvárosi Kávéháznak helyet adó déli Klotild-palota, valamint az épület előtt álló Werbőczy István-szobor. A Klotild-palota mellett, a Szabad sajtó útján közlekedő villamosok szállítják az utasokat, a háttérben pedig a budai Gellért-hegy körvonalai látszanak. A felvétel készítésének pontos ideje ismeretlen. MTI Fotó: Haár Ferenc

Pesti városrészlet: az Erzsébet híd pesti hídfőjénél álló, földszintjén a Belvárosi Kávéháznak helyet adó déli Klotild-palota, valamint az épület előtt álló Werbőczy István-szobor. A Klotild-palota mellett, a Szabad sajtó útján közlekedő villamosok szállítják az utasokat, a háttérben pedig a budai Gellért-hegy körvonalai látszanak a második világháború előtti években (MTI Fotó: Haár Ferenc)

Budapest, 1966. augusztus 20. Omnibusz halad a Városligetben. A városligeti hetek idején omnibusz közlekedik a Városligetben. Az egykori járművet a Közlekedési Múzeum munkatársai hozták rendbe. Az 1800-as évek hangulatát idéző közlekedési eszköznek már az első napon sok utasa volt.  MTI Fotó: Szebellédy Géza

Omnibusz halad a Városligetben az 1966. augusztus 20-án. Az egykori járművet a Közlekedési Múzeum munkatársai hozták rendbe. Az 1800-as évek hangulatát idéző közlekedési eszköznek hatalmas sikere volt az utasok között (MTI Fotó: Szebellédy Géza)