A magyar film megint szép lett...

 

Budapest Noir, Pappa Pia, Jupiter holdja, A tökéletes gyilkos, 1945, A martfűi rém, Testről és Lélekről, Kincsem - csupán néhány filmcím a közelmúltban készült sikeres magyar filmekből. Azokból, amelyek alátámasztják a magyar filmipar egyre látványos fejlődését, átalakulását és a nézőszám folyamatos emelkedését.

A jászdózsai moziban nyikorogtak a faszékek.

Ahogy az ember lehajtotta őket, ahogy fészkelődött rajtuk, ahogy lábát a sorokat összefogó keskeny lécre helyezte. Néha olajos volt a padló is, ha jól rémlik. De arra is, hogy mindez egyáltalán nem számított. A Soós család feje és felesége nyaranta velem nyitotta ki a mozi ajtaját, én tártam szélesre az előtér ablakait, hogy a bezárt alig lélegző meleget végre felváltsa a hűvös, kora esti levegő mire megérkeznek a nézők. Szélsebesen rohangáltam a gépház és a kassza között, üzeneteket hoztam, vittem és közben megbabonázva néztem a az óriási filmtekercseket, ahogy Pali bácsi, az egykarú gépész befűzte a gépbe. Ahogy elkezdődött a vetítés én már lent kuporogtam a nézőtéren, mert a bűvölettől, amit mozinak hívunk – nem szabadulhattam.

Ha becsukom a szemem, tán még azokat a mozi plakátokat is látom, amiket legnagyobb könyörgésem ellenére sem kaphattam meg a mozis házaspár fiaitól, és tisztán emlékszem, hogy sok filmet néztem meg legalább négyszer-ötször. Mondjuk a Kengurut, a 70-es évek road movie-ját a fiatal és nagyon sármos Gálffi Lászlóval, a sírnivalóan szép Árvácskát Ranódy Lászlótól, Sándor Pál gyönyörű Herkulesfürdői emlékét és Bacsó “zongoráját a levegőben”.

Így kezdődött, és egyáltalán nem csoda, ha tizen évvel később ugyancsak megbűvölve keringtem-forogtam Bereményi Géza Eldorádó című filmjének forgatási helyszínein, az azóta átalakított Kéményseprő étteremben, a Dohány utcai omladozó Hungária Fürdőben és Teleki téri megidézett piacon.

A mozi számomra azóta is az a megunhatatlan, örök szélesvásznú mese, ami talán csak az olvasás élményével tud vetekedni.

Herkulesfürdői emlék - Sándor Pál filmje

Herkulesfürdői emlék – Sándor Pál filmje

Filmszemle – Magyar Filmhét

A’90-es évek elején óriási divatja volt jelen lenni a magyar filmek rendes évi mustráján, a Filmszemlén. Majd egy héten át egyik moziteremből ki, a másikba be vándoroltunk, szakmai és közönségtalálkozókon gyűltünk, beszélgettünk alkotókkal, színészekkel, a hajnal általában a büfében ért minket. Filmesek, újságírók, nézők találkoztak egymással, nagy alkotó nyüzsgésnek lehetett részese bárki a Kongresszusi Központban. A filmek telt házzal mentek, a jegyeket elkapkodták, a csilláron is lógtunk egy-egy jó mozi miatt. Néhány évvel később a szemle büdzséje egyre csak fogyott, míg támogatás hiányában végül teljesen el nem fogyott. Ezért volt külön öröm, hogy 2015-ben a Magyar Filmakadémia, a Magyar Nemzeti Filmalap és az NMHH Médiatanácsa támogatásával újra elindulhatott a mustra, immáron új elvezéssel Magyar Filmhét néven. És a ’90-es évek csodája ha nem is ismétlődni, de újra megvalósulni látszik, azóta évről évre egyre színesebb programmal és egyre nagyobb közönségérdeklődés közepette.

Utóbbi ok pedig teljességgel érthető: egyre több és egyre több igazán jó magyar film születik. Olyan filmek, amelyeken nem a homlokunkat ráncoljuk értetlenkedve, hanem amelyek után vonakodva állunk fel a moziszélből. Mert az a mozi hosszú percekig odaszögezi az embert a székbe a vége főcím után. És mert bármilyen egyszerűen is hangzik: jó érzés újra jó magyar filmeket látni.

A film egyik jelenete. Big Bang Média Fotó

A martfűi rém – jelenetfotó  (Big Bang Média Fotó)

Idén rekordösszegű filmgyártási költségek várhatóak – a számok tükrében

A magyar filmgyártás átalakulásának köszönhetően az év második felében tovább erősödik a hazai filmgyártás, jelenleg is több nagy költségvetésű magyar és külföldi produkció készül Magyarországon, a közvetlen filmgyártási költések idén várhatóan meghaladják a 100 milliárd forintot. 2004 óta kis híján hússzorosára növekedett a filmipari szektor teljesítménye hazánkban.

Ez többek között a hazai filmipar, elsősorban a filmes szakemberek jó hírének, a filmipari infrastruktúrának, az ország kitűnő építészeti adottságainak és az Európai Bizottság által 2019-ig jóváhagyott magyar filmtámogatási rendszernek köszönhető, melynek alapja a 25%-os közvetett támogatás (filmszakmai adókedvezmény).

Gózon Francisco operatőr (b) és a Petra szerepét alakító Hőrich Nóra (j2) Pacskovszky József A tökéletes gyilkos című filmjének forgatásán Budapesten 2015. november 5-én. MTI Fotó: Kallos Bea

Gózon Francisco operatőr (b) és a Petra szerepét alakító Hőrich Nóra (j2) Pacskovszky József A tökéletes gyilkos című filmjének forgatásán Budapesten 2015. november 5-én.
MTI Fotó: Kallos Bea

Számos országban működik hasonló filmtámogatási rendszer. Magyarországon európai szinten kiemelkedően magas a filmipari hozzájárulása a GDP-hez, 2014-ben ez 0,15 százalék, 2016-ban pedig már 0,25 százalék volt, és idén további növekedés várható. Az országnak egyértelműen megéri fenntartani a filmtámogatási rendszert, hiszen minden magyarországi filmes produkciónak nyújtott 1000 forintnyi adó-visszatérítés 1248 forintnyi adóbevételt generál, valamint 3240 forinttal növeli a GDP-t.

A magyar filmes sikerek egyik titka az átgondolt, hárompillérű filmtámogatási struktúra. A Magyar Nemzeti Filmalap fő profilja az egészestés, moziba szánt filmek támogatása, míg az NMHH Médiatanácsa a Magyar Média Mecenatúra program filmes ágában a nem egészestés, elsősorban televízióba szánt filmeket támogatja. E két közvetlen támogatási lehetőség mellett kiemelkedően vonzó a filmiparban a magyarországi közvetett támogatási szisztéma is.

Jelenet a Szürke senkik című Kovács István filmből

Szürke senkik  - Kovács István filmje

Sunset, Valami Amerika 3., X,

Évről-évre több magyar és nemzetközi produkció készül hazánkban. A piaci felmérésekből kiszámított várható igények alapján a 2017-es évre a közvetett támogatási igényt 33 mrd Ft-ra becsülték tavaly a szakértők, így ez az összeg szerepel a Filmtörvényhez kapcsolódó kormányrendeletben. Az éves keret negyedévre bontott összege 8,25 mrd Ft, melyhez a „filmszakmai közvetett támogatások mozgókép törvény szerinti kiegészítő finanszírozására” a második negyedévre a kormányhatározat szerint 7,7 milliárd Ft a NAV általi kiegészítés.

A kiemelkedő költségvetésű magyar filmek mellett, mint például az Oscar-díjas Nemes Jeles László Sunset című új alkotása, Herendi Gábor sikersorozatának legújabb darabja, a Valami Amerika 3 és a Liza, a rókatündérrel berobbant Ujj Mészáros Károly X. című krimije, Krzysztof Zanussi ősszel nálunk forgatja magyar koprodukcióban készülő Éter című kosztümös filmjét, továbbá több világszerte várva várt nagyszabású film is Magyarországon készül.

Kulka János az X. című filmben. Fotó: Pintér Leo

Kulka János az X. című filmben. Fotó: Pintér Leo

A magyar filmek mellett 2017-ben Jennifer Lawrence, Jeol Edgarton és Jeremy Irons szereplésével hazánkban forgott a Red Sparrow című kém thriller, Jamie Dornan-nal, Ben Mendelsohnnal és Jamie Foxx-szal a Robin Hood, Dakota Fanning-gel, Daniel Brühl-lel és Luke Evans-szal az Alienist sorozat, valamint a Keira Knightley főszereplésével készülő életrajzi film a legendás francia írónőről, Colette-ről. A napokban kezdődött meg Mila Kunis és Kate McKinnon főszereplésével a Spy Who Dumped Me című akcióvígjáték forgatása.

Jól fogynak a jegyek

A jegyeladási statisztikák szerint, már tavaly több mozijegy fogyott el, mint ahányan Magyarországon élnek. A magyar mozik 2016-ban 14,62 millió nézőt vonzottak be filmkínálatukkal. Ez 12%-os növekedésnek felel meg 2015-höz képest, összesen 13,02 millió látogatót regisztráltak hazánkban. A nézőszámmal párhuzamosan – természetesen – a jegyárbevételek is nőttek: a bruttó összeg tavaly kis híján elérte a 20 milliárd forintot (19,8 milliárd), az előző esztendőhöz (17,5 milliárd forint) képest ez 13%-os emelkedés. A mozik is jobb kihasználtsággal működtek: az 502 ezres előadásszám alapján egy vetítés átlagosan 39 ezer forintos bevételt jelentett, míg 2015-ben ez bő négyezer forinttal kevesebb volt. Az átlag jegyár ugyanakkor csak minimálisan emelkedett: az egy évvel korábbi 1347 forintról mindössze tíz forinttal drágult 2016-ra.

Nemes Jeles László, a legjobb idegen nyelvű alkotások kategóriájában Oscar-díjra jelölt Saul fia című film rendezője (b5), Erdély Mátyás operatőr (b3), Sipos Gábor (b6) és Rajna Gábor (j6) producerek, Melis László zeneszerző (b), Matthieu Taponier vágó (b2), Vági Zoltán történész-szakértő (j5), Zabezsinszkij Éva casting director (j4), Rajk László látványtervező (j2), Zányi Tamás hangmérnök (j), Böszörményi Gábor, a filmet Magyarországon forgalmazó Mozinet Kft. ügyvezetője (j3), valamint Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója (b4). MTI Fotó: Marjai János

Nemes Jeles László, a legjobb idegen nyelvű alkotások kategóriájában Oscar-díjra jelölt Saul fia című film rendezője (b5), Erdély Mátyás operatőr (b3), Sipos Gábor (b6) és Rajna Gábor (j6) producerek, Melis László zeneszerző (b), Matthieu Taponier vágó (b2), Vági Zoltán történész-szakértő (j5), Zabezsinszkij Éva casting director (j4), Rajk László látványtervező (j2), Zányi Tamás hangmérnök (j), Böszörményi Gábor, a filmet Magyarországon forgalmazó Mozinet Kft. ügyvezetője (j3), valamint Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója (b4). MTI Fotó: Marjai János

A művészmozikban a látogatószám alapján magyar alkotás vitte a prímet: a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában Oscar-díjas Saul fia 66 ezernél is több nézőt vonzott. Nemes Jeles László filmjét A lovasíjász (32 ezer) követte A kis kedvencek titkos élete (27 ezer) előtt. Az artmozi-besorolású filmszínházakban is egyre több a néző: tavaly 1,16 millióan váltottak belépőt ezekbe a mozikba, 45 ezerrel többen, mint egy évvel korábban. De különösen akkor látványos az art mozik fejlődése, ha ismerjük a korábbi esztendők adatait is: 2013: 679 ezer, 2014: 871 ezer. Arányosan emelkedtek az art mozik bevételei is, tavaly 1,226 milliárd forintot könyvelhettek el (2013-ban 602 milliót, 2014-ben 840 milliót, 2015-ben 1,109 milliárdot).

Díjak, díjak és díjak

Talán nem szorul különösebb magyarázatra, hogy milyen ünnepet jelentett tavaly Nemes Jeles András Saul fia című alkotásáért kapott Oscar-díj vagy az idei Oscarunk Deák Kristóf Mindenki című filmjéért. A sort tovább bővítette Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmje, amely a legrangosabb európai filmfesztivál fődíját, az Arany Medve-díjat és azóta számtalan sok más díjat hozott el. És itt kell megemlíteni Török Ferenc 1945 című moziját, amely legutóbb San Franciscóban a 37. San Francisco Zsidó Filmfesztivál „központi” filmjeként a legjobb film díját nyerte el – a bemutató után az 1500 fős publikum felállva tapsolta meg a filmet és az alkotókat.

Több min nyolcszáz fesztiválon szerepeltek és kétszáznál is több díjat kaptak azok a magyar filmek – köztük a Mindenki című rövidfilm is -, amelyek a Magyar Média Mecenatúra program támogatásával készültek el.

Testről és lélekről - a film rendezője, Enyedi Ildikó instruálja filmje főszereplőit

Testről és lélekről – a film rendezője, Enyedi Ildikó instruálja filmje főszereplőit

Oscar nevezésünk

Az amerikai filmakadémia szabályzata szerint az idegen nyelvű film kategóriában minden ország egyet nevezhet a 2016. október 1. és 2017. szeptember 30. között hazai moziforgalmazásban bemutatott alkotások közül. Ebben az időszakban mutatták be többek között Herendi Gábor Kincsem című romantikus kalandfilmjét, Mundruczó Kornél legújabb alkotását, a Jupiter holdját, valamint Török Ferenc 1945 című drámáját és Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmjét is.

Petrik Andrea, Gáspár Tibor és Nagy Ervin (Fotó: Szabó Adrienn)

Kincsem – Petrik Andrea, Gáspár Tibor és Nagy Ervin (Fotó: Szabó Adrienn)

A magyar Oscar-nevezésről döntő testületben a Filmalap Filmszakmai Döntőbizottságának héttagú grémiuma dönt szeptemberben – idén már 20 alkotásból választják ki a magyar jelöltet. A diák Oscar-díj jelöltje már megvan: Freund Ádám  Földiek című vizsgafilmje a kiválasztott, s talán Freund lesz az, aki Böszörményi Zsuzsa 1991-es diák Oscar-díja után (Egyszer volt, hol nem volt… című filmjéért kapta) újabb Oscarral gyarapítja a magyar film hírnevét. (Szeptember 22-én kiderül, a Földiek megduplázza-e a magyar diák-Oscar nyertesek számát.)

Készülő filmek: romantikus vámpírtörténet és Nyitva

A jövő évi filmeket már forgatják vagy hamarosan kezdik:  így például a Nagy Zsolt főszereplésével készül a 70-es évek Magyarországán játszódó romantikus vámpírtörténet, a Drakulics elvtárs, amely egy romantikus vámpírtörténetet mesél el. A Filmalap Filmszakmai Döntőbizottsága 449 millió forint támogatást szavazott meg az Isteni műszakkal feltűnt Bodzsár Márk mozifilmjének gyártására, a forgatás októberben kezdődik. A film jövő tavasszal kerül a mozikba.
Július óta forog Nagypál Orsi első nagyjátékfilmje Nyitva címmel, ami ugyancsak jövőre kerül a mozikba. A párkapcsolati dramedy a monogámia lehetetlenségéről, alternatíváiról és azok lehetetlenségéről szól.

 Ahol most dübörög a magyar film: Sziget

A Filmalap és a Sziget közös kezdeményezéseként indított vetítéssorozat harmadik alkalommal tűz műsorra magyar filmeket a szerdán kezdődő fesztiválon. A légkondicionált #CinemaHungary – #MoziASziget sátorban átható lesz többek között Testről és lélekről című film, a Kincsem, az 1945 című történelmi dráma és a legfrissebbek közül a Brazilok című vígjáték is. Idén először a Filmarchívum kincseiből is mutatnak be válogatást, többek között levetítik a felújított és digitalizált Körhintát, a Kopaszkutya című filmszatírát az 1980-as évekből, a Moszkva teret, de megnézhetik az érdeklődők az egyik legnépszerűbb magyar rajzfilmet, a Macskafogót is. z idei év újdonságaként a Papageno színpad Cineconcert sorozatában Darvas Ferenc élő zongorakíséretével három magyar némafilm is műsoron lesz: Jászai Mari egyetlen fennmaradt filmje, az Oscar-díjas Kertész Mihály rendezésében 1914-ben készült A tolonc, Janovics Jenő Az utolsó éjszaka című 1917-es alkotása és Korda Sándor Az Aranyember című klasszikusa 1918-ból.

 (A cikk megírásához felhasznált források: mnf.hu; nmhh.hu)