Testre szabottak a Boeing új szkafanderei

A Boeing Starliner űrhajójának asztronautái könnyebb és kényelmesebb szkafandereket viselhetnek majd a korábbi űrhajósoknál. A ruha kiaknázza a korábbi dizájnokat, megfelel a NASA biztonsági és gyakorlatias követelményeinek, emellett korszerű innovációkat foglal magában.

A Boeing szerdán mutatta be szkafander dizájnját, miközben tovább dolgozik a Starliner űrhajó és kilövőrendszer repülési tesztjein. A tervek szerint ez lesz az egyik „űrtaxi”, amivel az űrhajósok eljuthatnak a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).

Az új szkafander néhány előnyös tulajdonsága: a korszerű anyagok és újfajta ízületek miatt könnyebb és rugalmasabb használata; a sisak és a vizor beépített része a ruhának, nem lecsatolható; a kesztyűk érintőképernyő-érzékenyek; beépített szellőzése van és vészhelyzet esetén azonnal nyomás alá helyezhető.

Egy technikus állítja be a kommunikációs eszközt a szkafander tesztelése előtt a Kennedy Űrközpontban. (Fotó: NASA/Cory Hust)

Egy technikus állítja be a kommunikációs eszközt a szkafander tesztelése előtt a Kennedy Űrközpontban. (Fotó: NASA/Cory Hust)

A beépített cipővel is ellátott szkafander minden felszerelésével együtt kilenc kilogrammot nyom, míg a korábbi, űrsikló küldetéseknél használtak 13,6 kilogrammosak voltak.

A Starliner űrruhájának anyaga lehetővé teszi a pára elvezetését, miközben a levegőt benn tartja. A könyöknél és térdnél alkalmazott anyagok több mozgást tesznek lehetővé, miközben a megfelelő helyen kialakított cipzárak révén az űrhajósok álláshoz vagy üléshez alakíthatják a szkafander formáját.

Eric Boe űrhajós a NASA közleményében kifejtette, a legfontosabb, hogy a szkafander életben tartja az asztronautát. Sokkal könnyebb, testre szabottabb és egyszerűbb a korábbiaknál, ami előrelépés, hiszen a komplikált rendszerek könnyebben elromlanak.

Boe egyike annak a négy NASA-asztronautának, aki jelenleg felkészülését végzi, hogy a Starliner vagy a SpaceX Dragon kapszulája fedélzetén elinduljon az ISS-re. Mindkét „űrtaxi” a következő egy-két évben kezdheti meg a legénységek szállítását.

A Boeing kék szkafandere és a SpaceX fejlesztette űrruha megvédi az űrhajósokat vészhelyzet esetén az orbitális pályára vagy onnan hazafele tartó út során. Nem tervezték őket űrsétára, az erre alkalmas testesebb egységek (EMU avagy extravehicular mobility unit) már az űrállomáson vannak. Eme utóbbiaknak magukban űrhajó szerepét kell betölteniük.

Az űrsiklók 2011 júliusi nyugdíjazása óta a NASA elsősorban az orosz Szojuz űrhajókra támaszkodik asztronautáinak felszállításában, ami 70 millió dollárjába kerül fejenként. A Starliner és a Dragon eme függőségnek van hivatva véget vetni, ha minden a tervek szerint megy.