Nagyon úgy fest, hogy kamu MiG-eket sóztak a horvátokra

Innen-onnan összeszedett, bizonytalan eredetű alkatrészekből állnak azok a MiG-21-es vadászrepülőgépek, amelyeket Ukrajna adott el Horvátországnak – szellőztette meg a horvát sajtó. A horvátok saját léghajtásos harci repülőik felújítását rendelték meg az ukránoktól, illetve vásároltak is tőlük gépeket. Ezek 2015-ben hadrendbe is álltak, a sorozatos meghibásodások azonban gyanút keltettek...

Délnyugati szomszédunk 2009-ben csatlakozott a NATO-hoz, az ország hadserege azonban nem felelt meg az észak-atlanti szövetség katonai-műszaki előírásainak – a légierő pedig különösen nem, ezért a horvát védelmi miniszter 2011-ben a modernizáció mellett döntött. Pályázatot írtak ki a régi horvát MiG-21-esek felújítására, illetve a flotta kiegészítésére.

A sokmilliárd forintosra tehető üzletre többen jelentkeztek, a horvátok pedig végül az ukrán ajánlattevő cég mellett döntöttek – vázolta a helyzetet a Kossuth Rádió szombat reggeli műsorában Andócsi János politológus, Horvátország-szakértő. Mint kitért rá, egy izraeli cég is jelentkezett, de azt valamiért már a kezdetekkor kizárták, annak ellenére, hogy a meglévő gépeknél 5-10 évvel fiatalabbakat ajánlottak.

A felújított, illetve az újnak nevezhető gépeket az ukrán fél csak jelentős késéssel szállította le, azok előzetes tesztelését el sem végezte, ez a feladat a horvátokra maradt.

Pápa, 2005. augusztus 30. Hadrendből kivont MiG-21 típusú vadászgépek a Magyar Honvédség pápai repülőterén. MTI Fotó: H. Szabó Sándor

Pápa, 2005. augusztus 30. Hadrendből kivont MiG-21 típusú vadászgépek a Magyar Honvédség pápai repülőterén. MTI Fotó: H. Szabó Sándor

A MiG-ek végül csak 2015-ben állhattak szolgálatba. Használatba vették a gépeket a horvát pilóták, de miután egyik-másik gép felmondta a szolgálatot és különböző hibák jelentkeztek, belső vizsgálat indult, amely korrupció gyanúját vetette fel.

A nyomozás során aztán furcsa dolgok derültek ki: a MiG-ekbe épített alkatrészek nagy része bizonytalan eredetű, az újonnan vásárolt szuperszónikus vadászgépek sorozatszámait pedig kiütötték az ukránok. Kiderült, hogy ezek géptörzse Bulgáriából származik, ott selejtezték le még 2001-ben. A motorok nagy része szintén ismeretlen eredetű, a szárnyak pedig – hiába szerepel ez a műszaki leírásban – nem is Algériából származnak.

Horvátországban a hosszú ideje húzódó kormányviták miatt egyelőre nincs jelentős visszhangja az ügynek, de előbb-utóbb robbanni fog. Andócsi János szerint akkor lesz veszélyes a dolog, amikor a horvát légvédelem egyetlen gépe sem lesz képes felszállni – hiszen ezek szerint Horvátország NATO-tagként 12 megbízhatatlan MiG-21-es géppel rendelkezik…

A horvátok arra számítottak, hogy a MiG-21-esek hosszú évekig biztosíthatják még a légterüket, de a dolgok jelenlegi állása szerint – perlik az ukránokat vagy sem – hamarabb kiírhatják az új gépekre vonatkozó tendereket, amiket el akartak halasztani a MiG-ek korszerűsítésével.