Navracsics: súlyos problémák terhelik az oktatást az EU-ban

Az Európai Bizottság kultúráért, oktatásért, ifjúságért és sportért felelős biztosa erről a Párbeszéd a polgárokkal uniós programsorozat keretében pénteken Debrecenben rendezett fórumon beszélt.

Navracsics Tibor állítása alátámasztására összeurópai problémának nevezte, hogy az európai gazdasági válság következtében felvetődik: vajon az oktatási intézmények biztosan azt a tudást adják-e meg, amire a leginkább szükség van a munkaerőpiacon?

Brüsszel, 2016. május 31. Az Európai Unió Tanácsa által közreadott képen Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyekért felelős tagja. (MTI/Az Európai Unió Tanácsa/Enzo Zucchi)

Az elmúlt években gyors változások történtek: korábban állandónak tekintett tudáskészség avul el, miközben addig nem ismertek válnak kulcsfontosságúvá – magyarázta példaként említve, hogy 20 éve a számítógépes programozás még az informatikusok problémája volt, ma már az írástudás mellett a digitális írástudást is tanítani kellene.

Navracsics Tibor a másik súlyos problémának nevezte, hogy a nyugat-európai terrortámadásokat olyanok követték el, akik egy-két generáció óta ott élnek, mégis terrortámadásokat hajtottak végre saját honfitársaik ellen. Ez felveti a kérdést, vajon az Európai Unión belüli oktatási rendszerek hatékonyan tanítják-e az adott kultúrát, ahol az emberek élnek – jegyezte meg a biztos

A politikus fontosnak nevezte, hogy az Európai Bizottság ösztönözze, segítse az átjárhatóságot az oktatási rendszerek között, segítse a tapasztalatcserét, egymás kölcsönös megismerését.

Beszélt arról is, hogy az általa képviselt területek elsődlegesen nemzeti hatáskörben vannak, de a bizottságnak is van szerepe az európai perspektíva közvetítésében. Mind az oktatás, mind a kultúra területén számos olyan európai program van, amely segíti az európai polgárok közötti kapcsolatok erősítését – tette hozzá a magyar uniós biztos.

 

Kiemelte ezek közül az egyetemisták jól működő mobilitási programját, az Erasmus kettőt, amely fiatalokat hoz egymáshoz közel. E területen megjelent egy új fogalom: az “erasmus-generáció”, akik között nagyobb az egymás iránti bizalom, nyitottság jellemzi őket, nyelveket beszélnek, s nagyobb az esélyük, hogy jobban jövedelmező, kvalifikáltabb munkát találjanak.

Navracsics Tibor jelezte: az EU-ban négymillió fiatal van munka nélkül, miközben kétmillió informatikai munkahely betöltetlen, mert nincs elég szakképzett munkaerő.

Beszélt a biztos a Kreatív Európa programról, amely az alkotók szerepét, mobilitását erősíti és az iskolai testvérkapcsolatokról, illetve a pedagógusok együttműködéséről, amelyben 300 ezer pedagógus érintett az unióban.

Navracsics Tibor kérdésre válaszolva azt mondta, az összes uniós tagállamban komoly viták vannak az oktatási rendszerről, a bizottságnak az a feladata, hogy segítsen a közös problémák megoldásában.

 

Takács Szabolcs, a Miniszterelnökség európai uniós ügyekért felelős államtitkára a debreceni Kölcsey Központban tartott fórum mintegy 300 résztvevője előtt kiemelte: a kormány üdvözli az Európai Bizottság által elindított Párbeszéd a polgárokkal rendezvénysorozatot, fontos ugyanis közvetlenül látni, milyen folyamatok zajlanak a szervezetben.

Az Európai Unió a 20. század sikertörténete, s nem volt kérdés számunkra, hogy a vasfüggöny lebontása után visszataláljunk abba az integrációba, amibe úgy éreztük, mindig is tartoztunk – mondta.

Hozzátette: az unióban számos válságot kell közösen kezelnünk, néha súlyos viták árán, de “a vita önmagában is európai érték”.
Magyarország abban érdekelt, hogy az integráció értékei, a szabadságot jelentő szabad mozgás, a belső piac, megmaradjanak – jegyezte meg az államtitkár.