Dísznek tart honlapot a hazai kisvállalkozók többsége

Bár a kisvállalkozások jártasaknak mondhatók az online technológia használatában, nagyon kevés figyelmet fordítanak a webes megjelenésre.

A Magyar Telekom kutatása szerint a kis cégek többsége még mindig a személyes ismeretségre épít az új ügyfelek megszerzésénél.

A kisvállalkozások mindössze 26 százaléka működtet saját internetes honlapot Magyarországon, és 15 százalékuk tervezi, hogy indít webes felületet. A céges honlapok alacsony elterjedtsége annak ellenére jellemző – állapítja meg a kutatás -, hogy a kkv-k az online eszközök és felületek használatában viszonylag tájékozottnak számítanak.

79 százalékuk nyilatkozott például úgy, hogy legalább heti rendszerességgel internetbanki felületet használ, 68 százalékuk valamelyik közösségi oldalnak is felhasználója, és közel háromnegyedük okostelefonnal rendelkezik. A kutatás eredményei alapján a saját kilátások megítélése sem áll az internetes honlapok fejlesztésének útjában, hiszen a megkérdezettek 25 százaléka tervezi azt, hogy bővíti vállalkozását, 69 százalék szinten tartaná, és mindössze 4 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy leépítést terveznek.

internet warez hacker web online

Ehhez képest a megkérdezett vállalkozások 56 százaléka ismerőstől, korábbi partnertől tájékozódik a potenciális új partnerekről, miközben az online keresőoldalakat csak 51 százalékuk használja a partner megismeréséhez. Az új ügyfelek pedig leginkább korábbi ügyfelek ajánlása alapján érkeznek a kkv-khoz – ezt a válaszadók 70 százaléka említette meg -, de sokat számít a személyes ismeretség is – 57 százalék -, miközben az internet csak az új ügyfélkapcsolatok alig negyedénél jut szerephez.

Pedig versenyelőnyt jelenthetne

A kutatásból kiderül az is, hogy a kisvállalkozások nagy része kis ügyfélkörre utalt a működése során: 30 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy 5 vagy kevesebb ügyfele van, további 56 százalékuk pedig legfeljebb 20 partnerrel működik együtt, ráadásul a válaszadók 75 százaléka visszatérő ügyfelekkel dolgozik. A kis ügyfélbázis ellenére viszont nem fordítanak jelentős energiát az új partnerek szerzésére a kisvállalkozások: mindössze 18 százalékuk ítélte úgy, hogy jelentős erőfeszítéseket tesz ennek érdekében.

A céges honlap hasznát illetően pedig egyáltalán nem homogén a kkv-k véleménye: 34 százalékuk látja úgy, hogy egy saját honlap valamennyire hasznos lenne a vállalkozás jövője szempontjából, 22 százalékuk viszont egyértelműen úgy véli, hogy nem lenne hasznos, és viszonylag magas, 12 százalékos a bizonytalanok aránya is.

Céges honlap – magad uram

A honlap elkészítése – illetve elkészíttetése – kapcsán a válaszadók 42 százaléka az időt tartja a legnagyobb akadálynak, 33 százalék a megfelelő szakértő, 29 százalék a pénz, 20 százalék pedig egy jó alkalmazás hiányára hivatkozik. Érdekes, hogy a kisvállalkozások ötödénél maga a vállalkozó készítené el a honlapot, 11 százalékuknál egy munkatársat bíznának meg ezzel, 28 százalékuk ismerőssel vagy rokonnal oldaná meg a kérdést, és csak 21 százalékuk venné igénybe szakértő vagy szolgáltató segítségét.