Lefulladt a brit taxispiac az Uber miatt

A hivatásos sofőröket képviselő szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben megjelent a piacon a mobilalkalmazásra épülő Uber.

Teljesen lefulladt a hagyományos brit taxispiac a mobilalkalmazásra épülő Uber térhódítása miatt – írta keddi riportjában a Financial Times. A londoni gazdasági napilap adatai szerint az első négy hónapban 97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban. A brit cégbíróság a tavalyi első négy hónapban 290, 2014 azonos időszakában 300, idén január-áprilisban azonban mindössze nyolc új hagyományos taxivállalatot jegyzett be.

London, 2016. február 10. Kihajol egy nő egy kocsi ablakán, miközben hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

Kihajol egy nő egy kocsi ablakán, miközben hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

A Financial Times beszámolója szerint már tavalyi is meredeken, 65 százalékkal csökkent az újonnan induló brit taxivállalatok száma 2014-hez képes. Ez volt az első éves összevetésű csökkenés 2008 óta.

A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben azt Uber megjelent a piacon.

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

Az Uber mindeközben megállíthatatlanul terjeszkedik: 2014-ben négy, tavaly már 18 brit nagyvárosban volt elérhető a cég szolgáltatása, sofőrjeinek száma pedig meghaladja a 30 ezret.

A londoni személyszállítási piacon tevékenykedő sofőrök 20 százaléka már az Ubernek dolgozik – áll a Financial Times keddi írásában.

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

Londonban már több nagyszabású taxistüntetés is volt az Uber ellen. A 25 ezer londoni taxist képviselő szakmai szervezeteket nem békítette meg az Uber angliai részlegének ajánlata sem, amelynek alapján a taxisok egy évig ingyen használhatták volna az Uber okostelefonos kocsirendelési alkalmazását.

A londoni taxisok szerint az Uber tisztességtelen versenyt támaszt velük szemben, mivel a cég sofőrjei a hagyományos taxik vezetőire vonatkozó rendkívül szigorú előírások betartása nélkül nyújtják gyakorlatilag ugyanazt a szolgáltatást.

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

A világhírű hagyományos londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyévi tanfolyam szükséges, amely alatt – a vizsgaelőírásoknak megfelelően – legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni. Ez a vizsgaanyag a szintén világhírű “The Knowledge”, vagyis a “tudás”, amelyet rendszeresen frissíteni is kell, és időközönként újból vizsgázni kell belőle. Az Uber érvelése szerint azonban a modern műholdas navigáció korában ilyen szintű tudásra nincs szükség.

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

Hagyományos londoni taxik zárják le az utat a Whitehallon, ahol a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás működésének engedélyezése ellen tiltakoznak 2016. február 10-én. (MTI/EPA/Andy Rain)

A londoni városháza korábban több lehetőséget is fontolóra vett az Uber tevékenységének korlátozására, egyebek mellett azt, hogy az mobiltelefonos alkalmazáson keresztül leadott rendelés után az ügyfélhez legközelebb tartózkodó Uber-sofőrnek legalább öt percet várakoznia kellett volna, mielőtt az utast felveszi. Boris Johnson, London minap leköszönt előző polgármestere azonban végül ezeket az elképzeléseket “életképtelennek” minősítette és elvetette.