Még fel sem épült, máris bővíteni kell a Tesla gigagyárát

Félkész, de az óriási kereslet miatt bővíteni kell a Tesla nevadai gigagyárát. Három hét alatt 400 ezren rendelték elő a Tesla 3 szedánt.

Nagy dobások sorozatára készül Elon Musk. A „Vasember” nem kisebb célokat tűzött ki, minthogy elektromos autóival és napelemekkel feltölthető otthoni akkumulátoraival egyszerre nyugdíjazza az olajfinomítókat és az atomerőműveket.

A dél-afrikai származású amerikai üzletember Nevadában építi Gigafactory 1 névre keresztelt óriásgyárát, amely a cég elektromos autóihoz és házi energiatárolóihoz szállítja majd a lítium-ion akkumulátorokat.

Miután a Tesla Motors luxusautóival bebizonyította, hogy az elektromos autó is lehet gyors és divatos, Musk 2016 április elején meghirdette a nagyközönség számára is megfizethető Tesla Model 3-at.

Elon Musk, a Tesla Motors vezérigazgatója és termékfejlesztője az új Tesla Model X bemutatóján a Kalifornia állambeli Fremontban 2015. szeptember 29-én. (MTI/AP/Marcio Jose Sanchez)

Elon Musk, a Tesla Motors vezérigazgatója és termékfejlesztője (MTI/AP/Marcio Jose Sanchez)

Menőbb mint az iPhone

Az autóra három hét alatt több mint 400 ezer előrendelés érkezett , ebből 276 ezer az első három napon. A rendelések összértéke 11,6 milliárd dollár. Összehasonlításként az iPhone 6 3,5 milliárdot, az új Star Wars film pedig félmilliárd dollárt hozott az első három napján.

Musk másik fejlesztés alatt álló sikerterméke a PowerWall; egy dizájnos, falra szerelhető akkumulátor, ami gyakorlatilag egy termetes szünetmentes tápegységként működik.

Ha ezt napelemekkel kombináljuk, legfeljebb a csúcsidőszakok nagy igénybevétele miatt érdemes rajtamaradni az elektromos hálózaton – fogalmazta meg az üzletember.

A megoldás egyelőre még drága, nagyjából 1 millió forint a PowerWall és további 1 millió a napelem, így nagyjából 30 év alatt térül meg, de ahogy fejlődik a technológia és beindul a tömeggyártás, a Tesla tervei szerint egyre többeknek lesz elérhető.

A vásárlók azonban ennek is bizalmat szavaztak: PowerWallból és kistestvéréből a PowerPackből 800 millió dollár értékben rendeltek már a cégtől.

A Tesla mindkét termékvonala erősen függ a nevadai megagyártól. A Gigafactory 1 eredetileg 400 hektáron épült volna, de a napokban bejelentették: Musk újabb 350 hektár megvásárlására szerzett opciót az esetleges bővítés miatt.

A tervek szerint a 2016-os indulás után több lítium-ion akkumulátor készül majd itt, mint amit az egész világon gyártottak 2013-ban. A képet árnyalja, hogy a cég kevés újságírót enged az építkezés helyszínére, ezért nem lehet tudni pontosan, hogy állnak az előkészületekkel.

Fremont, 2015. szeptember 30. Elon Musk, a Tesla Motors vezérigazgatója és termékfejlesztője bemutatja az új Tesla Model X-et a Kalifornia állambeli Fremontban 2015. szeptember 29-én. (MTI/AP/Marcio Jose Sanchez)

Elon Musk bemutatja az új Tesla Model X-et a Kalifornia állambeli Fremontban 2015. szeptember 29-én. (MTI/AP/Marcio Jose Sanchez)

A lítium az új benzin

Az akkumulátorokhoz szükséges lítium előteremtése önmagában is nehéz feladat. Mint az értékes nyersanyagok általában, a lítium is politikailag-gazdaságilag instabil országokban „terem”.

A világ ismert lítiumkészletének több mint fele a dél-amerikai „lítium háromszögben” Chile, Argentína és Bolívia területén található.

Ezeken a helyeken vagy a kivitelt korlátozták erősen, vagy a gazdasági-jogi környezet volt kiszámíthatatlan, ha nem éppen ellenséges az elmúlt időszakban.

Bolívia továbbra is problémás terület, Argentínát és Chilét viszont folyamatosan ostromolják a befektetők és bányavállalatok.

De bármilyen ütemben fokozzák is a termelést, az igények a becslések szerint már 2023-ra meghaladják a kapacitásokat.

A szakemberek szerint ennek egyetlen következménye lehet: kitör a lítium láz; elindul a harc az új lelőhelyekért és az újabb, hatékonyabb kitermelési módszerek kifejlesztéséért.