Így működik a fix traffipax

A tervek szerint az év végéig kiépül a Véda elnevezésű közúti intelligens ellenőrző kamerahálózat-rendszer. Az Európai Unió 14 és fél milliárd forintos támogatásából hozzák létre a közlekedés-ellenőrző pontokat.

A rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fix telepítésű komplex közlekedés-ellenőrző pontot (kkep) foglal magában 134 útszakaszon - mondta el keddi sajtótájékoztatóján Halmosi Zsolt, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese. Arról is említést tett, hogy a külföldi jogsértők elfogásához beszereztek 26 nagy teljesítményű Skoda személygépkocsit.

Bocskaikert, 2015. szeptember 28. A traffipaxokat felváltó Véda, az új közúti intelligens kamerahálózat egyik egysége, egy fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrző pont (kkep) a 4-es főúton, Bocskaikertnél, 2015. szeptember 28-án. A Véda várhatóan 2015 végére épül ki teljesen. (MTI-fotó: Czeglédi Zsolt)



Mindennek az a célja, hogy az Európai Unió kitűzött céljainak megfelelően a 2010-es adatokhoz képest a felére csökkenjen 2020-ra a közlekedési balesetekben elhunytak száma. Ez Magyarország esetében a 2010-es 740 áldozattal szemben 370 lenne - tette hozzá a vezérőrnagy. Elmondta azt is: ugyan 1990 óta, amikor 2400-an vesztették életüket a közutakon, számottevő eredményeket sikerült elérni, ám 2014-ben megtorpant a csökkenő tendencia, és a megelőző évhez képest 5,9 százalékkal többen, összesen 626-an vesztették életüket közlekedés közben.



A balesetek áldozatainak nagy része más hibájából sérül meg vagy veszti életét, ezért is közérdek a balesetek megelőzése. Ezt szolgálja a most kiépülő ellenőrző rendszer - tette hozzá Halmosi Zsolt.

A Véda 3 fő elemből áll: a mobil és fix kkep-kből, a közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszerből (kafir), valamint a külföldiek megállítására beszerzett nagy teljesítményű autókból.

Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője hangsúlyozta, hogy a sebességmérésen túl a rendszer alkalmas lesz más jogsértések - a többi között a biztonsági öv használatának elmulasztása, a záróvonal átlépése, a kötelező haladási irány megszegése, a tilos jelzésen áthaladás - dokumentálására is. Általa kiszűrhetőek a forgalomból kivont vagy lopott járművek, a műszaki vizsga vagy a kötelező biztosítás hiánya - sorolta fel a főosztályvezető.

Az is elhangzott, hogy Magyarországon a legtöbb baleset (30 százalék) még mindig gyorshajtás miatt következik be. Az okok között a második helyen (25 százalékkal) az elsőbbségi jog meg nem adása áll, a harmadik pedig (17 százalékkal) a kanyarodási szabályok megszegése.

A fix jármű-azonosító és forgalom-ellenőrző rendszer működését a rendőrség a Youtube-on közzétett videóban is bemutatja.



A kamerák képet készítenek az első és a hátsó rendszámról, valamint áttekintő képet az áthaladó járműről, az optikai oldalszkenner pedig az autó oldalnézetéről, majd a lézerszkenner létrehozza a jármű 3D-s modelljét, a radar a sebességét méri, s végül az összerendezett adatcsomagot kommunikációs eszköz továbbítja a központnak.

Az eszközöket 2016 elejétől infokommunikációs vizsgálatnak vetik alá, a rendőrség csak azt követően kezdi meg a mobil sebességmérők alkalmazását.

Kapcsolódó tartalom