A legkisebb cégek csaknem mindegyike használ online banki rendszereket, a mikro- és kisvállalatok közel fele azonban ma is a bankfiókot részesíti előnyben. A szerződéses ügyek mellett a hiteligénylés, illetve a befektetések kezelése igényel személyes megjelenést.
A mikro- és kisvállalatok többsége ma már leginkább online intézi banki ügyeit, mintegy negyven százalékuk azonban – inkább vagy kizárólag – továbbra is személyesen keresi fel a bankfiókot – derül ki a Garantiqa Zrt. kutatásából. A mikrovállalatok nyolcvan, a kisvállalatoknak pedig 97 százaléka használ valamilyen online banki rendszert céges számlája kapcsán.
A csak online rendszert használók ugyanakkor jelentős kisebbségben vannak: a mikrocégek közel ötöde, a kisvállalatoknak pedig 15 százaléka válaszolta ezt. A válaszadók mikrovállalatok tulajdonosai, saját, lakossági számlájukon 68, míg a kisvállalatoknál 84 százalékos arányban használják az online banki rendszereket – előbbi kategória háromnegyede, utóbbinak pedig több mint kétharmada rendszeresen.
Búza Éva a Garantiqa vezérigazgatója kiemelte: jól érzékelhető, hogy a hazai kkv szektorban egyre inkább terjed az online bankolás, online ügyintézés. Ugyanakkor van még tér a fejlődésre, hiszen a legkisebb cégek kisebb mértékben élnek a pénzügyi szereplők által kínált digitális innovációk előnyeivel.
Főként a szerződéseket intézik személyesen
A legkisebb cégek közül minden negyedik csak személyesen vagy telefonon intézkedik vállalati banki ügyeiben, a kisvállalatoknál pedig 15 százalék sorolta magát e körbe. A tulajdonosok elsősorban a szerződésekkel kapcsolatos ügyeket intézik személyesen, de a hiteligénylés és a befektetések kezelését is inkább a bankfiókokban bonyolítják. A kisvállalatoknál elenyésző az átutalások és a csoportos beszedési megbízások nem online kezelése, minden ötödik mikrocég azonban még mindig így jár el ebben az esetben is. A termékekről, lehetőségekről is csupán a megkérdezettek nagyjából fele szerez általában online információt.
A kis cégek még mindig a személyes banki ügyintézést preferálják Stockphoto
Az online banki rendszerek használatát nélkülöző kis cégek tulajdonosai leginkább azért kerülik ezt az ügyintézési módot, mert úgy vélik, nincs szükségük rá. A mikrovállalkozásoknál az ismerethiány, illetve a biztonsági kérdések, a középvállalatoknál pedig a biztonságon túl a bizalomhiány is szerepet játszik.
Bővebben a témáról itt olvashat.