Kétéves Magyarország vezető hírtelevíziója, az M1 Aktuális

2015. március 15-én indult Magyarország közszolgálati hírtelevíziója, az M1 Aktuális csatorna. A régi m1 helyébe lépő új közszolgálati adó mára Magyarország egyik legfontosabb hírforrása lett.

A váltáshoz azóta hozzászoktak a nézők, és ma már minden televíziónéző tudja: ha rendkívüli esemény történik Magyarországon vagy a világban, az M1-et érdemes választaniuk. A csatorna az indulása óta a televíziónézők mellett a magyar sajtó- és médiavilág tájékozódási pontjává is vált: napról-napra rengeteg médium veszi át az M1 híreit, értesüléseit és információit, hiszen tudósítóink a Kárpát-medence teljes területéről, Európából és szerte a nagyvilágból is bejelentkeznek élő kapcsolásokban. A föntebbi állítást bizonyítják a nézettségi adatok is, ugyanis az M1 jóval nézettebb európai összehasonlításban, mint a legtöbb hírtelevízió.

A csatorna indulásánál a kora reggeli híradók közönsége gyorsan stabilizálódott, a reggel nyolcas híradó a kezdeti visszaesés után megerősödött 2017-re. Ma már az emberek megszokták a híradók adásrendjét, és a reggel nyolcas, a Híradó délben, és a koraesti hatos híradó megtalálta a közönségét, és a nézettsége jelentősen megemelkedett az induláskori nézettségekhez képest.

Az M1 jóval nézettebb egy átlagos hírtelevíziónál

Az M1 nézettebb, mint egy átlagos hírcsatorna. Míg a nemzetközi összehasonlítás azt mutatja, hogy a nagy és az európai hírtelevíziók átlagos közönségaránya 1% körüli, az M1 ezt jelentősen túlteljesíti, Európában csak a dán és a cseh közszolgálati hírcsatorna előzi meg.

Cserháti László lebonyolítási operátor (b) és Máriaházy Andrea adásvezető az MTVA Kunigunda utcai gyártóbázisának az M2 televíziós csatorna adását lebonyolító helyiségében. A gyártóbázison az M1, M2, Duna és Duna World televíziós csatornák adásvezetése külön-külön helyiségekben működik. Az ott dolgozó munkatársak gondoskodnak arról, hogy az egyes csatornák műsorai adásba kerüljenek és eljussanak a nézőkhöz. MTVA Fotó: Zih Zsolt

MTVA Fotó: Zih Zsolt

Az eddigi rekord 2016 szeptemberéhez köthető, ebben a hónapban az M1 6%-ot ért el (röszkei események), a következő két hónapban 4% majd 3% fölött maradt tartósan. A 2016-os év során éves átlagban 3,3%-os közönségarányt ért el a csatorna, 2017. januárban 4,2%-ot. Ez februárra 3,6%-ra csökkent, ami még mindig magasabb, mint a 2016-os év 11 hónapjában volt.

Az M1 elérése a kezdetektől

Elérésben is jól teljesít az M1. Indulása után, a március 15-31. közötti időszakban 25,1%-os elérése volt, azaz naponta a 4 évesnél idősebb népesség negyede kapcsolt a csatornára. A szeptemberi röszkei események hatására ez az arány tovább nőtt 26,6%-ra (2 millió 400 ezer fő átlagosan), majd a következő két hónapban 23%-ra csökkent, illetve 2016. márciusig is 20% fölött (a népesség ötöde) maradt. A 2016-os év során 19 és 24,3% között volt a csatorna napi elért közönsége. 2017 januárban ismét közel 25% lett, majd februárban 21,5%-ra csökkent. Mint televíziós hírcsatorna, az adatok változása a szezonalitással, és a rendkívüli hírekkel magyarázható.

Hány percet maradnak az M1-en a nézők?

Ezekben az adatokban is megmutatkozik a rendkívüli hírek jelentősége. Míg az induláskor 43 percet töltöttek a nézők az M1-en, addig 2015. szeptemberében majdnem egy órát töltöttek az M1 előtti informálódással. Az M1 előtt eltöltött idő azóta kicsit visszacsökkent, de 2017. februárjában is átlagosan 50 percen át nézi egy néző az M1-et – vagyis az indulás óta egy emelkedő trend látszik az M1 percalapú nézettségében.

Az M1 különböző sávjainak nézettsége a váltás után

Az M1 nézettségének alappillérei: a három legnézettebb időszak a reggeli híradók sávja, a Híradó délben és a 19.30-as híradó sávja. Ezen kívül az indulási időszakhoz képest egyre markánsabban kirajzolódnak az óránkénti híradások, és a 18:00-as híradó is.

Az M1 idei (2017. február 6. és március 4. közötti) eredményeit az indulást követő 4 héttel összehasonlítva (2015. március 16 és április 12) erősödött a Híradó délben nézettsége, a reggeli híradók közül pedig a hetes és a nyolcas is.

M1 Ma reggel

Az M1 műsorfolyama a Ma reggel adásával indul: az M1 idén már 4 órás reggeli műsorblokkját jelenleg a tévézők 11,8%-a választja, a műsor átlagos nézettsége 119 ezer fő volt 2017. január-február időszakban.

A kezdeti 65-75-85 ezres nézettség után az M1 Ma reggel először megközelítette, majd az utóbbi hónapokban stabilan megőrizte 100 ezer fölötti nézettségét, és ott őrzi ezt a pozícióját.

Híradó reggel hatkor, hétkor és nyolckor

A hatos híradó gyorsan megtalálta közönségét, ma átlagosan 135 ezres nézettséggel megy.

A reggel hetes híradó nézettsége 143 ezer fő volt a 2017. január-február időszakban. A műsor idei eredményei a 2016-os éves átlaghoz képest (112 ezer fő) nőttek. A híradó nézettségére a rendkívüli események miatt megnövekedett hírigény, és a szezonalitás is hatással van.

m1-7582-17442800

A legszembetűnőbb változás az M1 indulásához képest a reggel nyolcas híradó nézettségében látszik: míg 2015. márciusától a nézettség 60-70-80 ezres átlagot mutatott, addig 2015. szeptemberétől a nyolcas nézettsége megduplázódott, majd 2017. januárjában háromszorosára emelkedett, elérte a 180 ezres nézettséget. A Híradó reggel nyolckor 15 perces kiadásának átlagos nézettsége 164 ezer fő volt 2017. január-február időszakban, így a műsor idei eredményei a 2016-os éves átlagnál magasabbak (113 ezer fő).

Ma délután

Ma délután: 5 órás műsorblokk elért közönsége 2017. januárban 932 ezer fő volt, februárban pedig 754 ezer fő, az idei átlaga 848 ezer fő volt. Azok, akik belenéztek a Ma délelőtt adásába idén átlagosan 26 percet láttak a magazinból.

Az öt órás műsorblokk elérési adatai szoros kapcsolódást mutatnak a rendkívüli eseményekkel.

Este hatos híradó

A Híradó 18:00 órai (26 perces) kiadását a tévézők 3,3%-a választja jelenleg (2017 január-február), a műsor átlagos nézettsége 123 ezer fő volt ebben az időszakban. A műsor idei eredményei a 2016. január-február időszakához képest magasabbak (2016. éves átlag AMR: 80 ezer fő, SHR: 2,5%).

Az este hatos híradó 35-50 ezer közötti nézettségről indult 2015. márciusában, majd a szeptemberi eseményekkel összefüggésben jelentősen megemelkedett (közel triplázódott). Később enyhe csökkenést követően 70 és 130 ezres nézettség között stabilizálódott az elmúlt hónapokban.

Ma este

Ma este: a műsorblokk 18.00-től 24.00 óráig tart, jelenleg a tévézők 2,5%-a választja, a műsorfolyam átlagos nézettsége 90 ezer fő volt 2017. január-február időszakban. A Ma este jó elérési adatokkal megy az M1-en: a 6 órás műsorblokk elért közönsége az idei év átlagában 1,13 millió fő. Azok, akik belenéztek a Ma este adásába, átlagosan fél órát láttak a magazinból.

Híradó 19.30-kor

A Híradó 19:30-as kiadását (közel 1 óra) a tévézők 3,7%-a választja jelenleg (2017 január-február), a műsor átlagos nézettsége 165 ezer fő volt 2017. január-február időszakban. A műsor idei eredményei a 2016. január-február időszakához hasonlóan alakultak. (2016. éves átlag AMR: 151 ezer fő, SHR: 3,7%).

A Híradó 19:30-as kiadásának (közel 1 óra) elért közönsége jelenleg 447 ezer fő, és azok, akik belenéztek a híradóba, idén átlagosan 21 percet láttak a 19.30-as kiadásból.

1 perces híradók

Az M1 Aktuális csatorna gyártja a közszolgálati médiaportfolió részére az egyperces híradókat is. A napi – adott esetben akár a negyvenet is elérő darabszámú – egypercesek nézettsége különösen a labdarúgó Európa Bajnokság, valamint az Olimpia alatt volt kiemelkedően magas. Az Európa Bajnokság ideje alatt 300 ezres, az Olimpia idején pedig 179 ezres volt az egypercesek átlagos nézettsége az M4 Sporton és az akkori M5 csatornán.

Az adatokat az alábbi táblázat tartalmazza, jól látható, hogy az EB alatti egyperceseknek 317 ezres, míg az Olimpia alattiaknak 179 ezres nézettsége volt.

Az M1 Aktuális csatorna által a közszolgálati médiaportfoliónak gyártott összes híradó napi elérési száma szerint az M1 által készített híradók összességében naponta kétmillió embert érnek el.