Van megoldás a jelzáloghitel visszatérítésére

A bankok október végégig 66 ezer késedelmes jelzáloghiteles ügyfelükkel vették fel a kapcsolatot, és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint októberben 2700 esetben sikerült a pénzintézeteknek és a családoknak megegyezniük a jelzáloghiteleik rendezéséről - mondta az MNB felügyeleti szóvivője hétfőn az M1 csatornán.

A végleges számok várhatóan idén februárban vagy márciusban derülnek majd ki.

A jegybank tavaly márciusban ajánlást adott ki a késedelmes lakossági jelzáloghitelesek fizetőképességének helyreállítására. Ha az ügyfél együttműködik, akkor  a pénzintézetnek és az érintett adósnak 3 hónapja van egy írásos egyezség megkötésére. – tájékoztatott Binder István.

Az egyeztetési folyamat kezdetén a bank felméri az ügyfél helyzetét: megnézi az ingatlan jellemzőit, az adós jövedelmi helyzetét azért, hogy egy pontos képet tudjon kialakítani az ügyfélről. Ezt követően a bank legalább 2 fenntartható megoldásai ajánlatot ad az ügyfélnek, amelyek közül az adós választhat.

A 2700 megegyezés esetében megoldásként szerepelt például a futamidő hosszabbítás, átmeneti fizetési moratórium, a Nemzeti Eszközkezelő, illetve a magáncsőd intézménye. Ha a bankok teljesítik az MNB ajánlását, de az ügyfél nem reagál a bank megkeresésére, akkor a pénzintézetek jellemzően követeléskezelőnek továbbítják a tartozást, ami után egy újabb hosszabb egyeztetés indul már a követeléskezelő és az ügyfél között.