Ezért gondolja át, hogy érdemes-e aláírni a hűségnyilatkozatot

Kiemelt figyelmet fordít idén a médiahatóság a roamingszabályozásra vonatkozó uniós előírások betartására és az internetes fogalomkorlátozásokra. 2017. július közepéig két lépcsőben meg kell szűnnie a romaing feláraknak, ettől az időponttól belföldi árakon lehet majd telefonálni és internetezni az Európai Unión belül. A hatóság vizsgálja majd azt is, hogyan reagálnak a szolgáltatók a rendkívül népszerűvé vált üzenetküldő alkalmazásokkal kapcsolatban.

Az év végén született meg az Európai Unió egységes távközlési piacról szóló rendelete, ezzel összhangban került az idei hazai hírközlési felügyeleti tervbe a roamingdíjak és az internetes forgalomkorlátozások vizsgálata – mondta el a Kossuth Rádió Napközben című műsorában Orosz Brigitta, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság munkatársa. Éppen a rendelet mondja ki, hogy az előírások ellenőrzése a hatóság feladata.

MTI Fotó: Veres Nándor



A roamingfelárakat másfél éven belül ki kell vezetni, erre és a hálózatsemlegességre külön figyel majd a hatóság. Utóbbira a különböző üzenetküldő és videó alapú alkalmazások gyors terjedése miatt van szükség.

Letiltott alkalmazások

Az újszerű és nagyon is népszerű kommunikációs lehetőségek felborították a korábbi egyensúlyt, míg a hagyományos mobilhívások és sms-ek a hálózattal rendelkező szolgáltatóknak jelentenek bevételt, az üzenetküldő és internetes telefonálást biztosító programokból már nem származik hasznuk.
Itt hallgathatja meg a műsort

Márpedig a multimédiás, videós szolgáltatások óriási sávszélességet, jelentős beruházásokat igényelnek éppen azoktól a szolgáltatóktól, akik nem ezekre alapozva építették ki hálózatukat – magyarázta Orosz Brigitta.

Miután egyes társaságok a trendek miatt elkezdték letiltani ezeknek az alkalmazásoknak az elérését, elérkezett a pont, hogy be kellett avatkozni az előfizetők védelmében – fogalmazott.

A hűségidő

Figyelmet fordítanak idén a határozott idejű szerződések, közkeletű nevükön a hűségnyilatkozatok felmondásakor alkalmazott fogyasztói magatartás vizsgálatára is.

Két év nagyon hosszú idő, addig sok új készüléket, új, akár a jelenleginél jóval kedvezőbb díjcsomagot vezethetnek be a szolgáltatók, ezért érdemes alaposan megfontolni, aláírunk-e két évre – vetette fel a szakember. A szolgáltatónak egyébként is kötelességük felhívni a figyelmet arra, hogy 1 évre, de határozatlan időre is lehet szerződést kötni – jegyezte meg.

Tisztában kell lenni azzal, mit vállalunk egy szerződés aláírásakor – hangsúlyozta Karácsony Gabriella, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szakértője a műsorban azzal kapcsolatban, hogy sok előfizető váratlan költségekkel szembesül a határozott idejű szerződés idő előtti felmondásakor.

A személyes adatok és például a megvásárolt készülék kezdőrészletének nagysága mellett feltétlenül meg kell nézni a lejárati dátumot, a kamatokat, a díjcsomag és a konstrukció esetleg felmerülő egyéb költségeit – sorolta. A hűségidő felmondásakor a legfontosabb következmény, hogy elveszítjük azokat a kedvezményeket, amelyek miatt a szerződést kötöttük – jegyezte meg.



Tudatosnak kell lennünk, a jogszabály lehetővé teszi például, hogy havonta egyszer hívásrészletezést kérjünk, amelyből pontosan kiderül, mit miért számlázott ki a szolgáltató. Kiderülhet például, ha egy tétel kétszer szerepel a számlában – hívta fel a figyelmet.

Ha korlátozzák a szolgáltatást

A NMHH munkatársa, Oroszi Brigitta fogyasztói panaszokra utalva kiemelte: csak abban az esetben korlátozhatja a szolgáltatást az adott mobilszolgáltató, ha a szolgáltatásért fizetendő díjban van elmaradás. Amennyiben a készülékrészlet fizetésével esik késedelembe az ügyfél, azt más eszközökkel kell behajtani.