Jelentős uniós támogatást kap a vasútfejlesztés

A 2020-ig tartó uniós költségvetési időszakban ezermilliárd forint jut a kötött pályás közlekedés fejlesztésére, ebből a nemzetközi TEN-T hálózat (transzeurópai közlekedési hálózat) 800 kilométer hosszban újul meg - mondta el Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.

A kiemelt projektek a következő szakaszok: Budapest-Miskolc, Püspökladány-Debrecen, a dél-balatoni vonal Szántód-Köröshegy és Balatonszentgyörgy közötti szakasza, Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs, Szeged-Hódmezővásárhely-Gyula, illetve a déli összekötő vasúti híd felújítása - ismertette az államtitkár.



Ugyancsak része a fejlesztésnek a GSM-R kommunikációs rendszer kiépítése 2554 kilométer hosszban, 450 kilométernyi vonalat villamosítanak és 2018-ig 400 kilométeren valósul meg átfogó pályarekonstrukció.

Az államtitkár részletezte MÁV adósságának alakulását is. A hitelállomány 2002-ben 27 milliárd forint volt, ez 2010-ben megközelítette a 300 milliárd forintot. Múlt év végére - a 108 milliárdos állami adósságátvállalás eredményeként - 152 milliárd forintra csökkent az adósság, amely ez év végére már csak 70 milliárd forint lesz.

Flirt-motorvonat Rákospalota-Újpest vasútállomáson. (MTI-fotó: Máthé Zoltán)



Az adósság csökkenését segítette a szervezeti változás is, a MÁV csoport tagjainak a száma az elmúlt 5 évben 45-ről 24-re csökkent. A 2007 és 2009 között bezárt 39 vasútvonalból 11-et újra nyitott a kormány és 19 járaton negyedével olcsóbb tarifával lehet utazni - jegyezte meg az államtitkár.

Fónagy János kiemelte: a bemutatott eredményeket munkabékével érte el a MÁV, az elmúlt 5 évben nem volt sztrájk, az átlagbér pedig 12 százalékkal emelkedett. A fejlesztések eredményeként többen veszik igénybe a vasutat. Például a felújított székesfehérvári vonalon ötödével nőtt az utasok száma. Kunszentmiklós, illetve Lajosmizse felé pedig felével többen utaznak - tette hozzá az államtitkár.

Az utasbarát vasúti szolgáltatás kialakítása a következő feladat 

Magyarországon a vasúttal kapcsolatos műszaki fejlesztési irányok jók, a következő időszakban a feladat ezen vívmányok átültetése az utasok jobb kiszolgálása érdekében - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára péntek este az M1 aktuális csatornán.

Fónagy János szerint elérendő mintaként szolgál a német vasúthálózat, amely tömegméretekben a legmegbízhatóbb Európában, a legjobban szolgálja ki az utasokat. Kifejtette, hogy 2010-ben egy lepusztult, háború utáni vasút volt Magyarországon, megszüntetett pályákkal, több mint 300 milliárd forint adóssággal, szétzilált szervezeti intézményrendszerrel, eladott teherszállító üzletággal.

Öt év alatt a magyar reformok hatására a vasútnak átlátható egységes szervezeti rendszere lett, csaknem 380 kilométer vasúti pályát korszerűsítettek, több tucat motorvonatot állítottak forgalomba.

A 2020-ig tartó uniós költségvetési időszakra jutó ezer milliárd forintos támogatásról elmondta, hogy továbbra is döntően a nemzetközi fővonalakat, illetve a fizetős utasok nagy hányada által használt elővárosi vasutakat korszerűsítik, fejlesztik. Hozzátette: jelenleg 39 jogcímen vehető igénybe vasúti kedvezmény, az utazók túlnyomó része ingyen, vagy nagyon kedvezményesen utazik, ami jelentős terhet ró az állami költségvetésre.