Emiatt kérdőre vonhatják a pénztárnál - jogosan

Elvben akár egészen kis összeget is fizethetünk nagy címlettel a boltokban, bár a kereskedőket semmi nem kötelezi annyi váltópénz kasszában tartására, hogy vissza is tudjanak adni belőle.

Tíz- vagy húszezressel fizetni egy-egy kisebb üzletben sokszor olyannyira kellemetlen, hogy a vásárlók többsége csak a nagyáruházakban veszi elő ezeket a címleteket. Egy öngyújtót vagy egy szelet csokoládét a többség meg sem próbál így kifizetni a kisboltban. Ha valaki mégis így tesz, annak a kereskedők általában nem örülnek. Ennek általában hangot is adnak, ami sok esetben egyfajta verbális adok-kapokká válik az eladó és a vevő között.

Budapest, 2013. december 20. Online pénztárgép Budapesten, a SPAR Magyarország Kft. Bécsi úti szupermarketében a cég online kasszákat bemutató sajtótájékoztatóján 2013. december 20-án. A SPAR megkezdte az online kassza átállást, a múlt hétvégétől öt üzlet pénztárgépei összeköttetésben állnak a NAV-val. MTI Fotó: Kallos Bea

MTI Fotó: Kallos Bea



 

Tájékozatlanok az eladók és a vevők is

Kevesen tudják, de az üzleteknek nem kötelességük nagy mennyiségű váltópénzt tartani, vagyis egy filléres árucikk megvásárlásakor aprópénzre váltani a nagy címletű bankjegyet. A Magyar Nemzeti Bank rendelete sem könnyít a döntésben: egyfelől kijelenti, hogy az összes forintbankjegyet és -érmét minden kereskedő köteles névértéken elfogadni, másfelől úgy fogalmaz, hogy „visszautasítható a bankjegyek és érmék elfogadása, ha a kereskedő az áru értékénél aránytalanul nagyobb címletből nem tud visszaadni”. Az arányt viszont nem definiálja.



A nagycímletes fizetés hivatalos szabályozásával általában sem a kereskedők, sem a vásárlók nincsenek tisztában. "A gyakorlatban ez inkább technikai kérdés" – magyarázta a Helyi Híradóknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Az üzletnek elemi érdeke az eladás, de ha nincs elég váltópénze, és olyan alkalmazott sem akad, akit elküldhetnek máshová váltani, akkor előfordulhat, hogy nem tudják kiszolgálni a vásárlót.

"Törvényi előírás híján a vállalkozók üzletpolitikájától függ, hogy mennyi váltópénzt tartanak a kasszában" – tette hozzá Morvai Gábor, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete égisze alatt működő Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat koordinátora. A szakember szerint a problémát a hétköznapokban kisebb-nagyobb súrlódásokkal, de egymás közt rendezik a vevők és eladók.

A kártyás fizetés lehet a megoldás

Valódi megoldást csak a kártyás fizetés nagyobb elterjedése hozhat, amivel természetesen megszűnik a visszajáró fogalma.

"A kisebb üzletek persze nem rajonganak a költségekkel terhelt banki tranzakciókért, ezért különféle, egyébként szabálytalan korlátozásokat vezetnek be" – mondta el a koordinátor. Egyes boltok például kiírják, hogy ezer forint alatt nem fogadnak el bankkártyás fizetést, míg mások naponta változtatják, hogy lehetővé teszik-e egyáltalán ezt a fizetési módot.

"Amelyik üzlet szerződést köt egy nemzetközi kártyacéggel és működteti annak kártyaleolvasó terminálját, semmiféle módon nem korlátozhatja a kártyahasználatot, csak akkor, ha a terminál online kapcsolata megszakad a szolgáltatóval" – szögezte le Morvai Gábor. Azt javasolja: ha mégis ilyen esettel találkozik valaki, az bátran forduljon saját kártyakibocsátó bankjához, és jelentse, ha kellemetlenség érte.