Elakadt útján a Solar Impulse 2

Bertrand Picard, a napelemes repülőgép pilótája húszmillió eurót (6,1 milliárd forint) akar gyűjteni 2016-ban, hogy a repülő folytathassa Föld körüli útját.

A Solar Impulse 2 leszállás nélkül, 118 óra alatt tette meg több mint nyolcezer kilométeres útját Japánból Hawaiira, onnan azonban hő okozta károk miatt nem tudott felszállni. A járművön dolgozó szakemberek közleménye szerint a gép napelemei már a világ körüli repülés Japán-Hawaii szakaszának első napján túlhevültek. A csapat egész úton figyelemmel kísérte a helyzetet, de a hőmérsékletet nem tudták csökkenteni. Mint ahogy hangsúlyozták, a technológiával nincs probléma, ám a csapat nem számolt azzal, hogy a gyors magasságbeli változások milyen hőmérséklet-ingadozásokkal járnak együtt a trópusi éghajlaton.

A napelemeket nem lehet rövid időn belül megjavítani. Piccard a The Guardian című brit lapnak elmondta, hogy tervei szerint húszmillió eurót gyűjt össze az út folytatásához. "Az ilyen projekteknél minden drága. De úgy gondolom, az út teljesített része akkora sikert aratott, hogy nem lesz nehéz összegyűjteni a pénzt a folytatásra" - fejtette ki a svájci pilóta.

A Solar Impulse-2 Honolulu felett július 3-án. (Fotó: EPA/Bruce Omori)

A Solar Impulse 2 Honolulu felett július 3-án. (Fotó: EPA/Bruce Omori)



A több mint 17 ezer napcella borította napelemes repülőgép márciusban indult világ körüli útjára Abu-Dzabiból, és Omán, India, Mianmar, Kína, valamint Japán érintésével érkezett meg Hawaiira. A Japán-Hawaii szakasz megtételével a Solar Impulse 2 és pilótája, a 62 éves svájci André Borschberg megdöntötte a leszállás nélküli leghosszabb szóló utazás rekordját.

Amennyiben Picard terve megvalósul, a Solar Impulse 2 folytathatja útját - mondta Alexandra Gindroz szóvivő. A Solar Impulse 2 következő állomása, ahová a tervek szerint legkorábban 2016 áprilisában indul útnak, az amerikai Phoenix lesz. A világ körüli repülés célja, hogy rávilágítson a megújuló energiák jelentőségére.

A gép javítási munkálatait a Honolulutól 30 kilométerre nyugatra fekvő Kalaeloa repülőtér hangárjában végzik. A csapat vizsgálatokat és teszteket is tervez az újabb túlhevülések megelőzése céljával.