Néhány jó tanács, mert KRESZ-tudást nem adnak a bringaboltban

Kerékpárvezetői jogosítvánnyal, vagy kötelező bringarendszámmal riogatva nem lehet biztonságosabbá tenni a közlekedést a Magyar Kerékpárosklub szerint, de az autós-kerékpáros ellenétet se lehet megoldani így. A kerekezők érdekvédelmét következetesen képviselő szervezet összefoglalta a legfontosabb gyakorlati tanácsokat arról, hogy élhető túl a közlekedés.

Alig egy évtized alatt az autósok országából a kerékpárosok hazája lett Magyarország, de a bringák mellé nem adnak KRESZ-tudást az üzletekben, ezért továbbra is sok balesetet okoznak és szenvednek el a forgalomban. Mi több, az elmúlt években éppen a kerekezők körében nőtt a leglátványosabban a súlyos és halálos balesetek száma. Egy ütközésnél rendre a két keréken közlekedők húzzák a rövidebbet, ezért a Magyar Kerékpárosklub (MK) egy letölthető kisokossal igyekszik felkészíteni minden bringást a szabályos és biztonságos közlekedésre - hívja fel a figyelmet a Helyi Híradó cikke.



Az Európai Unióban Magyarországnál csak Hollandiában és Dániában népszerűbb a kerékpározás, derült ki az Eurobarométer tavalyi átfogó felméréséből. A megkérdezett honfitársak 22 százaléka válaszolta azt, hogy a kerékpár a leggyakrabban használt közlekedési eszköze. Az adat egybevág a Magyar Kerékpárosklub tapasztalataival: Magyarországon valóságos kerékpáros forradalom ment végbe az elmúlt tíz évben, de a közlekedési kultúrának még van hova fejlődnie.

Az utóbbi évek baleseti statisztikáiban rendre 10 százalék felett volt a kerékpárosok aránya a súlyos balesetet okozók körében. A rendőrség szerint a kerékpárosok egy része továbbra sincs tisztában a közlekedési szabályokkal, vagy egyszerűen nem tartja be azokat, amin közlekedésbiztonsági kampányokkal próbálnak meg változtatni. Az MK az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának támogatásával elkészítette Kerékpáros Kisokosát, mely ismerteti a vonatkozó KRESZ szabályokat, ugyanakkor eloszlatja a leggyakoribb tévhiteket, és praktikus tanácsokat is ad a közlekedéshez.

Világítás kötelező a bringán, bukósisakot viszont nem kell hordani; a járda nem a kerékpárosoké, kutyát sétáltatni pedig egyenesen tilos kerekezés közben – csak néhány érdekes gondolat az internetről is ingyenesen letölthető kiadványból. A kisokos ábrákkal illusztrálja, hogy mit jelent az autók holttere, miért veszélyes túlzottan az út jobb széléhez tartani és megérteti a kerékpárossal, hogy saját érdekében szemkontaktust kell keresni a keresztutcából érkező autóssal. Összeszedett mindent, amit a legutóbbi KRESZ-változásokról tudni kell. Ezek között külön ismerteti a kiegészítő táblákat, amelyek megengedik, hogy a kerékpárosok buszsávban közlekedjenek, vagy szemből behajtsanak az egyirányú utcába.

A kerékpárosok klubja szerint ugyanakkor nem a hiányos szabályismeret a legnagyobb gond, hanem a rossz közlekedésszemlélet. „Sajnos kategorizáljuk a különféle járműveket használókat: kerékpárosokban, autósokban, gyalogosokban gondolkodunk. Ehelyett mindenkire egységesen közlekedőként kellene tekinteni” – mondta el a Helyi Híradónak Halász Áron, az MK sajtószóvivője.

Az MK felmérése szerint a kerékpárosok egy része autót is vezet, így van fogalmuk a közlekedésről, de az együttműködés mégis hiányzik. Az autós ellenségként tekint a bringásra, és fordítva; megpróbálnak egymásnak keresztbe tenni, ami sok baleset, konfliktus forrása. Halász Áron szerint leginkább a fiatalkori szemléletformálással, az iskolai közlekedési oktatással lehetne változtatni ezen, ami hatékonyabb lehet, mintha például vezetői engedélyhez kötnénk a kerékpározást, vagy „rendszámot tennénk a bringákra”.

Azért persze ne menjünk el amellett, hogy ha a KRESZ szerint egyenjogú közlekedési jármű a kerékpár a személyautóval és a motorkerékpárral, akkor a velük együtt az utakon közlekedő kerékpárosoknak miért nem kell kötelező biztosítást fizetniük? Az általuk okozott kárt is meg kell térítenie valakinek.

A trend pedig még több kerékpárost jósol a közeljövőben a magyar utakra, így a téma folyamatosan, sőt egyre inkább aktuális. A fejlődést jól mutatja, hogy 2004-ben rendezték meg Budapesten az első Critical Mass bringás felvonulást a kerékpározás népszerűsítésére, 2013-ban pedig már azt jelentették be a szervezők, hogy nincs szükség többé a rendezvényre, mert az elérte a célját: a kerékpározás bevett közlekedési mód lett az országban. Viszont idén ismét utcára vonult a kerékpáros társadalom.