Bekeményítettek a hazai taxisok

Az amerikai központú, nálunk holland fennhatósággal működő személyszállító vállalkozás valamennyi ellenőrzött sofőrje csúnyán megbukott a közelmúltban végzett célzott adóhatósági ellenőrzésen. A NAV egyenként 200 ezer forintra büntette a civil autóvezetőket, akiknek többsége sem adószámmal, sem vállalkozási engedéllyel nem rendelkezik.

Az egyeztetések felgyorsítását, valamint a végső, konkrét, megnyugtató kormányzati döntést várja az Országos Taxis Szövetség az Uber személyszállító cég ügyében. Metál Zoltán, a szövetség elnöke a Helyi Híradóknak azt mondta: egyre nagyobb a taxisok elégedetlensége, mert a kormányzat még mindig szemet huny az adózási és engedélykiváltási kötelezettségre fittyet hányó Uber illegális magyarországi működése felett. Az üzletben részt vevő civil személyszállítóknak sem képesítésük, sem taxiórájuk, de még hatósági tevékenységi engedélyük sincs - hangoztatta Metál Zoltán, aki szerint az Uber hazai térnyerése a taxisszakmának, egyben az ország megítélésének is árt.



Metál egyúttal üdvözölte az adóhivatal ellenőrzését, melyet Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kezdeményezésére indítottak május elején. A vizsgálat a múlt héten botrányos, a vártnál is rosszabb eredménnyel zárult: fehéren-feketén kiderült, az összes vizsgált Uber-sofőr szabálytalanul, illegálisan szállított utasokat.

A NAV ellenőrei a fővárosban és vidéken egyaránt „próbavásárlásokat” végeztek, és a jegyzőkönyvekben kizárólag szabálytalanságot rögzítettek. A legtöbb esetben az derült ki, hogy az „üzletvitelszerűen” végzett szolgáltatáshoz egyetlen sofőrnek sem volt adószáma, sőt egyikük sem adott számlát vagy nyugtát, mi több, az autókban taxaméter, számla- és nyugtatömb sem volt. A revizorok azt is megállapították, hogy a civil "taxisok" sem személyszállító vállalkozási engedéllyel, sem pályaalkalmassági vizsgával nem rendelkeztek.

A Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztálya a Helyi Híradót arról tájékoztatta, hogy az ellenőrzés során lebukott illegális sofőrök 200-200 ezer forintos mulasztási bírságra számíthatnak és felkerülhetnek az adóhivatal úgynevezett „szégyenlistájára”. Az ellenőrzések persze ezzel nem értek véget. A tervek szerint a NAV további eljárásokat folytat, mert az Uber rendszerébe bekapcsolódott magyar sofőröknek a személyszállítással szerzett jövedelmük után mindenképpen adózniuk kell.
Németország már korábban betiltotta, Hollandia és Spanyolország pedig felfüggesztette az Uber üzemeltetési engedélyét, sőt az említett országokban a céghez csatlakozó sofőrök ellen a rendőrök is fellépnek, és borsos bírságokat szabnak ki rájuk. Franciaországban néhány napja részben helybenhagyta a legfelsőbb bíróság a fuvarmegosztó cégeket már régebb óta korlátozó jogszabályt. A döntés hatására várhatóan egész Európában visszaszorulhat az adóelkerülő, engedély nélkül zajló, illegális személyszállító szolgáltatás.

A minisztérium az ellenőrzéssel a piaci verseny megóvását, valamint a vonatkozó adóügyi, illetve szakmai jogszabályokat betartó taxisok védelmét kívánja biztosítani.

„A vizsgálat célja, hogy a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó Uber-hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat. A minisztérium minden lehetséges eszközzel fel fog lépni a szolgáltatás szabálytalanságaival szemben” – ígéri a szaktárca.

A budapesti kormányzat nyugat-európai mintára szintén betilthatja, de az üzletszerűen végzett személyszállításhoz szükséges közlekedéshatósági, szakmai és adóhatósági engedélyek megszerzése esetén akár engedélyezheti is az Uber-sofőrök hazai tevékenységét. A meccs még nincs lejátszva, de a jelek szerint a hivatásos, törvénytisztelő taxisok türelme lassan elfogy.